Utusan Borneo (Sarawak)

Rali sayap kanan dibatal dikhuatiri cetus rusuhan besar

-

LOS ANGELES: Para penganjur bagi satu rali sayap kanan dilakukan semalam di San Francisco menyatakan mereka telah membatalka­n acara tersebut akibat kebimbanga­n bagi satu “rusuhan besar”, ketika negara masih berada dalam keadaan tegang selepas satu tunjuk perasaan nasionalis kulit putih barubaru ini yang berakhir dengan pertumpaha­n darah.

Joey Gibson, ketua bagi kumpulan Patriot Prayer, menyatakan kelmarin bahawa para anggotanya telah berhubung dengan pihak polis dan memutuskan acara pada keesokan harinya “kelihatan seperti satu perangkap.”

“Ia tidak kelihatan seperti selamat, banyak nyawa akan berada dalam keadaan bahaya,” kata beliau dalam satu video Facebook, sambil menambah “Pada pendapat kami, ia kelihatan ia akan mempunyai satu rusuhan yang besar.”

Beliau mempersala­hkan ahli politik tempatan dan media kerana mencetuska­n kebimbanga­n dengan “menyatakan kami adalah aktivis ketuanan orang putih.”

Pihak penganjur menyatakan mereka sebaliknya akan mengadakan satu sidang media di bandar liberal di Taman Dataran Alamo pada jam 2:00 petang waktu tempatan.

Bagaimanap­un, datuk bandar Ed Lee menyatakan di dalam Twitter bahawa tiada permit telah dipohon atau diberikan bagi lokasi tersebut.

“Keselamata­n awam adalah sering menjadi keutamaan penting kami. Kami telah bersedia bagi acara kontingens­i dan spontan,” jelas Lee.

Satu lagi rali sayap kanan dijangkaka­n untuk hari ini – satu rali “No to Marxism in America” di wilayah berhampira­n Berkeley – telah dinyatakan ke udara, dengan penganjurn­ya Amber Cummings meminta orang ramai agar tidak menghadiri­nya.

Bagaimanap­un pihak polis berada dalam keadaan berjaga-jaga di kedua-dua kawasan, dengan tindakan menangani bantahan adalah mungkin berlaku.

Acara Bay Area telah dilakukan berikutan keganasan didakwa bersifat perkauman pada awal bulan ini di Charlottes­ville, Virginia dalam satu tunjuk perasaan dilakukan oleh pihak neo-Nazi dan anggota aktivis ketuanan kulit putih.

Rali tersebut melihat seorang wanita terbunuh selepas seorang anggota ketuanan kulit putih merempuh keretanya ke arah sekumpulan pihak penentang bantahan antirasis. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia