Utusan Borneo (Sarawak)

RCI: Dr M disepina untuk beri keterangan

Dikehendak­i menghadiri prosiding RCI berhubung kerugian Forex BNM, pada 18 Sept

-

PUTRAJAYA: Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan memberi keterangan pada Isnin dalam prosiding Suruhanjay­a Siasatan Diraja (RCI) berhubung kerugian tukaran asing Bank Negara Malaysia (BNM) pada 1990-an.

Peguam Dr Mahathir, Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata, sepina itu telah diserahkan kepada beliau bagi pihak Dr Mahathir pada kira-kira jam 2.35 petang semalam oleh pegawai RCI Amran Md Jusin.

Menurut sepina itu, Dr Mahathir dikehendak­i meng- hadiri prosiding RCI pada 18 Sept pada 11 pagi, kata Mohamed Haniff Khatri ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata sepina itu sepatutnya diserahkan kepada Dr Mahathir pada sebelah pagi tetapi beliau terpaksa bergegas ke Kedah untuk memberi penghormat­an kepada Almarhum Sultan Kedan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, sambil menyatakan bagi menjimatka­n masa, beliau mendapat arahan supaya menerima sepina itu bagi pihak Dr Mahathir.

“Saya beritahu pegawai itu bahawa saya sedang menye- diakan surat kepada RCI untuk bertanya bila mereka LUMUT: Seorang pemuda yang sebelum itu dilaporkan hilang oleh anggota keluarga ditemukan mati di dalam sebuah longkang di Teluk Batik awal pagi semalam susulan penahanan seorang lelaki di Seri Manjung tengah malam kelmarin.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Hanif Othman berkata suspek berusia 40an itu ditahan di rumahnya di Seri Manjung pada jam 12.10 tengah malam sebelum dia membawa polis ke lokasi mayat mangsa dibuang.

Mengulas kejadian pada sidang media di sini semalam, Muhammad Hanif berkata polis menerima akan mengambil kenyataan saksi Dr Mahathir, dan laporan mengenai kehilangan mangsa kira-kira jam 11 malam kelmarin selepas dia dipercayai keluar berjumpa rakan di Teluk Batik pada sebelah pagi.

“Mangsa yang berusia 20-an itu gagal dihubungi serta tidak kembali ke rumah selepas memberitah­u keluarga mahu berjumpa rakan pagi semalam (kelmarin),” katanya.

Beliau berkata, anggota keluarga mangsa kemudian bertindak keluar mencari mangsa di kawasan yang dimaksudka­n sebelum menemui kereta mangsa di kawasan parkir di Teluk Batik kira-kira jam 11 pagi. menyatakan beliau mahukan dokumen yang hendak dirujukkan kepada Dr Mahathir di prosiding itu, untuk diberi kepada mereka.

Mohamed Haniff berkata saksi-saksi lain telah menyediaka­n kenyataan saksi masing-masing kecuali Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang menjalani hukuman penjara. Sejumlah 22 saksi telah memberi keterangan di hadapan RCI itu termasuk Anwar, bekas gabenor BNM Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz dan bekas menteri kewangan Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang merupakan pengerusi

Katanya, pengadu juga mendakwa dia dimaklumka­n oleh beberapa saksi yang mendakwa ternampak mangsa dipukul oleh suspek yang juga peniaga di kawasan berkenaan sebelum dibawa menaiki sebuah kenderaan lain.

“Saudara mangsa kemudianny­a menemui beberapa tompokan merah dipercayai darah dan sepasang kasut dipercayai milik mangsa di dalam longkang di kawasan itu sebelum dia membuat laporan polis,” katanya.

Muhammad Hanif berkata susulan laporan itu, pihaknya menjejaki serta berjaya menahan suspek yang kemu- Petronas, mengetuai panel lima anggota itu.

Anggota-anggota lain suruhanjay­a itu ialah Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wira Kamaludin Md Said, Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Datuk Seri Tajuddin Atan, Pengerusi Bersama Pasukan Petugas Khas Pemudahcar­a Perniagaan (PEMUDAH) Tan Sri Saw Choo Boon, dan K. Puspanatha­n dari Institut Akauntan Malaysia.

Panel RCI mesti menyelesai­kan tugasnya dan mengemukak­an laporannya kepada Yang di-Pertuan Agong pada 13 Oktober. — Bernama dian menunjukka­n kawasan dia meninggalk­an mayat mangsa kira-kira jam 1 pagi semalam.

“Kita mengesyaki motif pergaduhan adalah disebabkan mangsa mahu mengutip hutang daripada suspek sehingga menimbulka­n pergaduhan, namun kes masih lagi disiasat,” katanya.

Beliau berkata polis turut menemui sebatang kayu yang dipercayai digunakan untuk memukul mangsa.

“Suspek direman tujuh hari bermula hari ini (semalam) dan kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh,” katanya. — Bernama KUALA LUMPUR: Seorang wanita Nigeria didenda RM1,500 atau dua bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini semalam kerana menawarkan perkhidmat­an seks kepada seorang anggota polis.

Majistret Mahyudin Mohmad Som menjatuhka­n hukuman itu ke atas Aitimon Raith Efe, 27, yang mengaku bersalah terhadap pertuduhan. Dia membayar denda.

Ibu kepada seorang anak itu didakwa menawarkan perkhidmat­an seks bagi tujuan pelacuran kepada L/Koperal Musa Mohamad Kadam di depan Valvet di Jalan Berangan, Bukit Bintang di sini, pada jam 5.30 pagi, 6 Sept lalu.

Dia dituduh menurut Seksyen 372 B Kanun Keseksaan yang memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga setahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Wanita itu turut didenda RM500 atau sebulan penjara kerana melanggar syarat pas pelajarnya dengan bekerja sebagai pelacur, di tempat dan tarikh yang sama.

Dia dituduh mengikut Seksyen 39( b) PeraturanP­eraturan Imigresen 1963 yang membawa hukuman denda tidak lebih RM1,000 atau penjara sehingga enam bulan atau kedua-duanya.

Dalam rayuannya, Aitimon yang diwakili peguam Norizan Yaacub berkata itu kesalahan pertamanya dan dia menyesal atas perbuatann­ya selain mempunyai seorang anak yang tinggal di negara asal.

Timbalan Pendakwa Raya Nur Farah Adilah Noordin menggesa mahkamah mengenakan hukuman berbentuk pengajaran kepada tertuduh. — Bernama

Saya beritahu pegawai itu bahawa saya sedang menyediaka­n surat kepada RCI untuk bertanya bila mereka akan mengambil kenyataan saksi Dr Mahathir, dan menyatakan beliau mahukan dokumen yang hendak dirujukkan kepada Dr Mahathir di prosiding itu, untuk diberi kepada mereka.

 ??  ?? DIREMAN: Pegawai Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membawa lima individu termasuk Pegawai Hutan Daerah Jerantut dan isterinya direman enam hari bermula semalam bagi membantu siasatan kes rasuah kegiatan pembalakan haram di daerah Jerantut.
DIREMAN: Pegawai Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membawa lima individu termasuk Pegawai Hutan Daerah Jerantut dan isterinya direman enam hari bermula semalam bagi membantu siasatan kes rasuah kegiatan pembalakan haram di daerah Jerantut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia