Utusan Borneo (Sarawak)

Akhirnya Messi berjaya tembusi kawalan Buffon

Barca tunai misi balas dendam ke atas Juve dengan kemenangan 3-0 pada aksi pembukaan Liga Juara-Juara

-

BARCELONA, Sepanyol: Barcelona mengenepik­an sebarang masalah luar padang ketika satu lagi aksi cemerlang Lionel Messi memastikan mereka membalas dendam ke atas Juventus dengan kemenangan 3-0 pada perlawanan pertama Liga Juara- Juara Selasa lepas.

Messi terlibat dalam kesemua tiga gol dan menewaskan penjaga gol veteran Juventus, Gianluigi Buffon buat kali pertama dalam kerjayanya sebelum rehat untuk membuka jaringan buat Barca.

Ivan Rakitic menambah gol kedua selepas umpanan Messi dan Messi melengkapk­an jaringan ketika berbaki 19 minit permainan.

Kemenangan meletakkan Barca di tangga teratas Kumpulan D bersamasam­a Sporting Lisbon, yang menewaskan Olympiakos 3-2 di gelanggang lawan.

Musim baharu Barca bermula dengan desakan untuk presiden kelab, Josep Maria Bartomeu meletak jawatan ekoran perpindaha­n erpindahan Neymar dengan rekod dunia nia ke Paris Saintt Germain (PSG) G) dan kesukaran kelab mencari pengganti Neymar eymar selepas itu. .

Bagaimanap­un,anapun, Ousmane Dembele beraksi cemerlang merlang pada penampilan mpilan s u l u n g p e n u h pertama s e j a k perpindaha­n an dengan nilai 105 j jutat euro dari Borussia Dortmund dengan Barca membuktika­n bahawa mereka mempun-

Kami tahu bahawa apabila beliau menerima bola, apa sahaja boleh berlaku.

yai Mess Messi selepas ketiadaa ketiadaan Neymar. “Kam Kami tahu bahawa apabila beliau m menerima bola, ap apa sahaja boleh be berlaku,” ka katat a ju jurulatih B a r c a , Ernesto V a l - v e r d e sel selepas epas perlawanan p pertama beliau membimbing pasukan untuk perlawanan Liga Juara-Juara.

“Saya sudah tertekan banyak kali ketika berdepan dengan Messi dan sekarang saya berasa bertuah kerana beliau berada dalam pasukan saya.”

Jurulatih Juventus, Massimilia­no Allegri bagaimanap­un tidak terlalu kagum dengan Messi dan menyalahka­n pertahanan pasukannya kerana memberikan terlalu banyak ruang kepada penyerang antarabang­sa Argentina itu.

“Kami memberikan­nya terlalu banyak ruang, kami seperti memudahkan kead- aan untuk beliau,” kata Allegri.

“Kami harus faham bahawa apabila bermain dalam Liga Juara-Juara menentang pasukan seperti ini, kami harus berwaspada setiap saat.

“Menentang pasukan berbeza tanpa Messi, kami mungkin tidak bolos gol seperti ini.”

Pasukan Juventus juga berbeza pada pertemuan terakhir kedua-dua pasukan – di suku akhir kejohanan yang sama musim lepas ketika Allegri melakukan enam pertukaran dari pasukan yang seri tanpa jaringan tetapi menang 3-0 pada perlawanan pertama untuk melangkah ke separuh akhir dengan agregat 3-0.

Walaupun aksi memberangs­angkan Dembele, Barca tetap bergelut mencari ruang pada awal permainan.

Cubaan terbaik mereka sebelum gol pertama ialah satu tendangan percuma Messi yang melantun ke kaki Luis Suarez tetapi rembatan susulan beliau ditepis Buffon.

Dembele terlibat dengan

Ernesto Valverde Jurulatih Barca

gol pemb u k a a n ketika Messi akhirnya m e - n e - w a s k a n Buf- fon buat kali pertama sepanjang kerjayanya pada minit akhir sebelum rehat. Juventus mempunyai peluang untuk mengikat kedudukan beberapa minit selepas rehat tetapi Paulo Dybala melihat rembatanny­a sedikit tinggi dari palang gol. Messi hampir menambah jaringan tidak lama selepas itu tetapi rembatanny­a juga terkena palang dan bola muntah terkena belakang kepala Buffon tetapi melantun keluar. Namun Messi bernasib baik tidak dilayangka­n kad merah yang pertama beliau di peringkat kelab kerana mendesak pengadil perlawanan untuk memberikan kad kepada pemain Juventus. Rakitic menamatkan saingan Juventus dengan gol kedua sebelum Messi melengkapk­an jaringan ketika berbaki 21 minit permainan. — AFP

 ?? — Gambar Reuters — Gambar AFP ?? Messi (tengah) menjadi inspirasi buat Barca apabila membantu pasukannya menewaskan Juve di Nou Camp, Barcelona pada Selasa lepas. BOLOS: Buffon tergamam seketika selepas Messi menjaringk­an gol ketiga Barca pada aksi Kumpulan D Liga Juara-Juara di...
— Gambar Reuters — Gambar AFP Messi (tengah) menjadi inspirasi buat Barca apabila membantu pasukannya menewaskan Juve di Nou Camp, Barcelona pada Selasa lepas. BOLOS: Buffon tergamam seketika selepas Messi menjaringk­an gol ketiga Barca pada aksi Kumpulan D Liga Juara-Juara di...
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? SUKAR DIKAWDIKAW­AL: Barc
SUKAR DIKAWDIKAW­AL: Barc

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia