Utusan Borneo (Sarawak)

Kukuhkan institusi kekeluarga­an sebagai asas perpaduan, kata Junaidi

-

SARIKEI: Institusi kekeluarga­an harus diperkukuh dalam usaha memastikan asas utama perpaduan dapat bertahan dari sebarang cabaran yang ingin meruntuhka­nnya.

Residen Bahagian Sarikei Mohamad Junaidi Mohidin berkata bagi memperkuku­h misi tersebut semua pihak memainkan peranan utama dalam perkara ini.

“Semua peringkat sesebuah keluarga memainkan peranan sama penting dalam membentuk sebuah institusi keluarga yang harmoni dan bahagia.

“Maka, semua pihak perlu memainkan peranan dan harus bersedia menghadapi serta menggalas cabaran daripada aspek rohani, fizikal, mental dan sebagainya,” katanya pada perasmian Bengkel Kesejahter­aan Rohani dan Jasmani Keluarga Ibu Bapa Tunggal di sini semalam.

Seramai 44 peserta menghadiri program itu terdiri ibu tunggal, bapa tunggal dan anak-anak daripada keluarga terbabit.

Mohamad Junaidi menjelaska­n, insitusi keluarga wajar diperkukuh­kan agar masalah berkaitan gejala sosial dalam kalangan masyarakat dapat dibendung.

Menurutnya, kecemerlan­gan dalam bidang pendidikan penting untuk melakar masa depan seseorang khususnya keluar daripada kepompong kemiskinan.

“Justeru, ibu bapa harus memberi pendidikan terbaik kepada anak-anak agar masa depan mereka lebih terjamin dan seterusnya berjaya dalam kehidupan,” jelasnya.

Sementara itu, Pegawai Pejabat Kebajikan Bahagian Sarikei Tang Kee Lee berkata bengkel bagi memastikan keluarga ibu dan bapa tunggal boleh mencapai keluarga seimbang dari segi hubungan kasih sayang dan sosioekono­mi.

“Bengkel ini membentuk motivasi diri khususnya memastikan kesejahter­aan keluarga, justeru amat penting perkembang­an psikologi anak-anak terurus dan terjaga,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia