Utusan Borneo (Sarawak)

Tindakan agresif SPRM tidak wajar dipolitikk­an

-

KOTA KINABALU: Tindakan agresif pihak Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini dalam membongkar kes penyelewen­gan dan rasuah adalah suatu yang amat positif dan tidak wajar dipolitikk­an, kata Setiausaha Majlis Permuafaka­tan Suluk Sabah (MPSS), Mohd Zaki Harry Susanto.

Beliau berkata, tindakan itu membuktika­n ketelusan SPRM sebagai sebuah badan bebas dan tidak terikat untuk memenuhi agenda pihak yang berkepenti­ngan dalam satu- satu prosedur penyiasata­n.

“Masyarakat harus memberikan sokongan terhadap usaha SPRM memerangi rasuah dan penyalahgu­naan kuasa di negara ini selain tidak mudah terpengaru­h dengan dakyah pihak tertentu yang cuba memperleke­h kreadibili­ti pihak SPRM.

“SPRM dilihat menjalanka­n tugas mereka dengan efektif sesuai dengan lunas perundanga­n yang berkuat kuasa. Tindakan agresif mereka jelas tidak memilih bulu dan tidak wajar dilabelkan sebagai serangan kepada mana-mana parti politik khususnya terhadap pihak pembangkan­g di Sabah,” katanya kepada Bernama di sini semalam.

Mohd Zaki berkata demikian bagi mengulas tindakan terkini pihak SPRM yang memfokuska­n penyiasata­n terhadap penyalahgu­naan dana rakyat bagi projek pembanguna­n luar bandar di Sabah.

Sehingga kini, beberapa individu yang dikaitkan dengan sebuah kementeria­n, ditahan pihak SPRM bagi tujuan siasatan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia