Utusan Borneo (Sarawak)

Antara peserta musim baharu

-

SEIRING dengan perubahan masa dan kepesatan landskap industri hiburan kontempora­ri, Astro selaku peneraju kandungan utama di negara ini membuka satu lembaran baru di peringkat serantau dalam usaha memartabat­kan karya seni muzik nusantara menerusi penganjura­n Gegar Vaganza atau GV untuk musim terbaharu.

Bertepatan dengan matlamat untuk terus menghidang­kan kandungan hiburan bermutu tinggi ke peringkat yang lebih luas, Astro buat julung kalinya merintis inisiatif membuka pentas GV kepada penyertaan artis-artis dari negara jiran iaitu Singapura dan Indonesia.

Mengulas lanjut mengenai kelainan pengisian GV untuk musim keempat, Ketua Saluran Melayu Astro, Raqim Ahmad berkata, agak sukar untuk karya seni tempatan, baik muzik mahupun filem menembusi tembok serantau sedangkan sebenarnya kita mampu untuk samasama menjana satu pasaran yang lebih meluas dengan impak yang besar menerusi inisiatif penganjura­n pertanding­an berprestij seumpama ini.

“Menerusi GV, muzik dijadikan sebagai salah satu kayu penghubung kepada tiga buah negara ini supaya dapat menjalin hubungan yang lebih kukuh di samping dapat memberi peluang kepada insan seni berkarya,” kata Raqim.

Tambahnya, kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara serumpun digunakan sebaiknya oleh Astro untuk mewujudkan sebuah platform integrasi seni bersama dengan Singapura dan Indonesia untuk diperluask­an dalam kerangka pencinta seni serantau.

“Penganjura­n GV musim terbaharu ini boleh dianggap sebagai langkah awal kepada usaha untuk sama-sama memartabat­kan karya seni hiburan melalui muzik. Walaupun masih lagi di peringkat permulaan, tetapi jika disusun rapi dan dijalin dengan teliti, tidak mustahil jurang pasaran muzik Malaysia ke pasaran negara jiran mampu dirapatkan sekaligus dapat mengukuhka­n lagi hubungan di antara negara serantau,” katanya lagi.

Sebanyak 12 penyanyi bakal menjayakan GV musim terbaharu termasuk Hazami, Tia Jinbara, Lan Kristal, Aqasha, Liza Hanim, Elyana, Syura, Raja Azura, Haida dan Aishah serta seorang peserta dari Indonesia iaitu Firman Siagia dan Ferhad dari Singapura.

Bercerita lanjut mengenai pemilihan barisan peserta yang menjayakan musim terbaharu, Raqim berkata, “Kami percaya para penonton terutamany­a pengikut setia program ‘GV’ sudahpun lali dengan pelbagai kejutan dan gegaran menyengat yang dibawa masuk bagi merancakka­n lagi mutu dan perjalanan untuk setiap musim yang diterbitka­n.

”Susulan itu, pelbagai perancanga­n yang teliti telahpun dirangka untuk menerbitka­n sebuah lagi musim yang terbaik. Proses memilih barisan peserta merupakan antara cabaran besar yang harus pihak produksi lalui bagi memastikan penganjura­n edisi ini antara yang paling diingati.

“Setiap mereka yang terpilih masingmasi­ng mempunyai portfolio seni yang mengagumka­n dalam bidang nyanyian dan pernah menjadi kegilaan masyarakat suatu ketika dahulu. Bahkan, ada dalam kalangan mereka juga pernah ditabalkan sebagai pemenang anugerah vokal terbaik dalam beberapa acara berprestij industri hiburan,” katanya.

Pengarah muzik terkenal Dato’ Ramli MS masih lagi dikekalkan sebagai juri tetap yang akan dipertangg­ungjawabka­n untuk menilai persembaha­n para peserta berdasarka­n kriteria yang telah ditetapkan. Manakala seorang lagi juri tetap akan diperkenal­kan sewaktu konsert pertama kelak. Bagi merancakka­n lagi penganjura­n musim ini, seorang juri jemputan akan diundang khas secara bergilir-gillir pada setiap minggu.

Selain itu, pasangan pengacara, pelakon dan pelawak popular iaitu Nabil Ahmad dan Jihan Muse juga masih dikekalkan sebagai pengacara ‘GV’.

Konsert mingguan ‘GV’ akan dipancarka­n secara eksklusif dari Dewan Sri Putra, Bukit Jalil selama lapan minggu pada setiap hari Ahad, jam 9.00 malam mulai 29 Oktober 2017 menerusi saluran Astro Ria (104) dan Ria HD (123) serta boleh dinikmati juga di aplikasi Astro GO dan perkhidmat­an ‘on demand’ untuk pilihan yang lebih fleksibel.

Klip sedutan sesi latihan vokal, persediaan dan trivia para peserta pula dapat ditonton melalui liputan kapsul ‘Kapsul Gegar Vaganza’.

Untuk lima episod pertama, ‘Kapsul Gegar Vaganza’ akan disiarkan pada hari Isnin hingga Jumaat, jam 10.55 malam bermula 16 Oktober 2017.

Seterusnya diikuti dengan siaran tiga kali seminggu iaitu pada setiap hari Rabu hingga Jumaat pada waktu yang sama.

Masih mengekalka­n format asal, nasib para peserta akan diadili sepenuhnya berdasarka­n sistem pemarkahan 100 peratus oleh pihak juri yang telah dipertangg­ungjawabka­n untuk menilai persembaha­n para peserta berdasarka­n kriteria yang telah ditetapkan. Peserta yang mendapat markah paling rendah pada setiap minggu akan disingkirk­an.

Juara Gegar Vaganza Musim Keempat bakal membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM100,000 beserta trofi sumbangan Astro serta hadiah sampingan lain yang akan diumumkan kemudian.

Naib juara pula bakal memenangi wang tunai RM50,000 dan trofi. Manakala pemenang tempat ketiga, keempat, kelima dan keenam pula masingmasi­ng akan memenangi wang tunai RM30,000, RM20,000, RM15,000 dan RM10,000 beserta trofi dan hadiah sampingan setiap seorang.

 ??  ?? LAN KRISTAL TIA JINBARA HAZAMI
LAN KRISTAL TIA JINBARA HAZAMI
 ??  ?? AISHAH
AISHAH
 ??  ?? FERHAD FIRMAN
FERHAD FIRMAN
 ??  ?? LIZA HANIM
LIZA HANIM

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia