Utusan Borneo (Sarawak)

Deepavali disambut harmoni dan muhibah

Pesta cahaya turut dirasai rakyat pelbagai kaum dan diwarnai ucapan di media sosial

-

KUALA LUMPUR: Penganut beragama Hindu semalam menyambut perayaan Deepavali dalam suasana harmoni dan penuh warnawarni di seluruh negara.

Lebih manis apabila kegembiraa­n pesta cahaya tidak hanya dirasai oleh masyarakat India tetapi juga rakyat pelbagai kaum yang mengambil kesempatan mengunjung­i sahabat handai, selain merakamkan ucapan Deepavali di laman sosial Twitter, Facebook dan WhatsApp seiring semangat muhibah di negara ini.

Seperti kelaziman, perayaan itu dimeriahka­n dengan tradisi rumah terbuka di kediaman masing-masing serta majlis anjuran parti politik dengan pelbagai juadah tradisiona­l disajikan.

Di ibu negara, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyertai ribuan rakyat pada majlis rumah terbuka Deepavali anjuran MIC di perkaranga­n kompleks kuil Batu Caves, Selangor yang juga merupakan acara kemuncak sambutan perayaan itu.

Alunan muzik, paluan gendang, tiupan seruling, tarian tradisiona­l turut memeriahka­n majlis yang juga dihadiri Presiden MIC Datuk Seri Dr S. Subramania­m dan pemimpin-pemimpin parti itu.

Perdana Menteri kemudian menyertai sambutan rumah terbuka anjuran MyPPP di Little India, Brickfield­s di sini sebelum berkunjung ke rumah terbuka Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian India Malaysia ( MAICCI) di Jalan Sentul.

Di MELAKA, Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Dr Mohd Khalil Yaakob, Ketua Menteri Datuk Seri Idris Haron dan ratusan tetamu memeriahka­n majlis rumah terbuka anjuran Pengerusi MIC negeri Datuk M. S Mahadevan, yang juga Exco Hal Ehwal Syarikat, Sumber Manusia dan NGO di kediamanny­a di Taman Paya Rumput Indah Batu 9, Paya Rumput.

Orang ramai serta pelancong asing turut mengambil peluang sempena cuti Deepavali untuk mengunjung­i kawasan tumpuan pelancong terutama di Bandar Hilir dan Ayer Keroh serta Little India Melaka di Jalan Bendahara yang meriah dengan hiasan berwarna-warni.

Di JOHOR BAHRU, Ketua Pemuda MIC negeri S. Balakrishn­an mengadakan rumah terbuka Deepavali selain sambutan ulang tahun kesembilan perkahwina­n beliau dan isteri di kediamanny­a di Jalan Berangan, Taman Kota Jaya, Kota Tinggi.

Sama seperti semua perayaan lain di negara ini, rakyat pelbagai kaum akan menziarahi rumah rakan-rakan berbangsa India untuk menikmati makanan tradisiona­l seperti tosai, muruku, appam dan lain-lain.

Seperti di Melaka, beberapa lokasi pelanconga­n juga menjadi tumpuan orang ramai untuk beriadah seperti Taman Tema Legoland Malaysia, Taman Tema tertutup Thomas Town Puteri Harbour dan Sanrio Hello Kitty Town, Zoo Johor serta Austin Heights Water & Adventure Park.

Di PERAK, walaupun tiada sambutan rasmi rumah terbuka, suasana kemeriahan tetap terasa dengan penganut Hindu memenuhi beberapa kuil antaranya Kallumalai Sri Subramania­m di Gunung Cheroh, berhampira­n Medan Istana, Ipoh bagi upacara keagamaan.

Di PERLIS, tiga kuil utama di Kangar, Arau dan Padang Besar menjadi tumpuan penganut agama Hindu untuk bersembahy­ang sebelum kembali ke rumah masing-masing bagi menunggu kedatangan tetamu.

Dalam pada itu, Menteri Besar Datuk Seri Azlan Man dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim meluangkan masa berkunjung ke rumah terbuka Pengerusi MIC negeri, S. Vengadasam­y di Pauh dekat Arau.

Di KEDAH, lebih 30,000 keluarga masyarakat India menyambut pesta cahaya dengan sebahagian besar daripadany­a berkumpul di Kuil Sri Subramaniy­a Swamy Devasthana­m, Jalan Kuala Ketil, Sungai Petani sejak 8 pagi semalam untuk menjalanka­n upacara keagamaan.

“Sama seperti semua perayaan lain di negara ini, rakyat pelbagai kaum akan menziarahi rumah rakanrakan berbangsa India untuk menikmati makanan tradisiona­l seperti tosai, muruku, appam dan lain-lain,” kata Pengerusi Badan Perhubu- ngan MIC Kedah, Senator Datuk Jaspal Singh kepada Bernama.

Di PULAU PINANG, Kuil Arulmigu Balathanda­yuthapani di Jalan Kebun Bunga antara yang menjadi tumpuan penganut Hindu, di samping Taman Botani dan Taman Belia yang turut dikunjungi orang ramai bagi aktiviti riadah.

Di KELANTAN, kira-kira 6,000 penganut Hindu meraikan Deepavali secara sederhana namun masih meriah dengan aktiviti berkunjung ke kuil untuk beribadat pada sebelah pagi.

Ketua Pemuda MIC Kelantan P. Ganthiraja berkata masyarakat India gembira kerana meskipun mereka adalah kaum minoriti di Kelantan tetapi perayaan turut diraikan oleh semua lapisan masyarakat di negeri itu.

Di TERENGGANU, kebanyakan penganut agama Hindu hanya menyambut perayaan di rumah masingmasi­ng selepas pulang dari upacara sembahyang di kuil, selain beberapa kawasan menjadi tumpuan pelancong seperti Pasar Payang, Masjid Kristal dan Muzium Losong berikutan cuti sekolah yang masih berbaki tiga hari lagi.

Di PAHANG, penganut Hindu mula memenuhi Kuil Sri Mariamman di Kuantan seawal 7 pagi sementara di SELANGOR, Kuil Sri Maha Mariamman Seksyen 7 Shah Alam dan Kuil Sri Nagara Thandayuth­apati di Jalan Bukit Jawa Klang menjadi tumpuan untuk melakukan aktiviti keagamaan sempena Deepavali.

Di NEGERI SEMBILAN, Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan dan isteri Datin Seri Raja Salbiah Tengku Nujumuddin serta pemimpin parti komponen BN negeri menyertai lebih 500 hadirin di rumah terbuka Ketua Penerangan MIC Kebangsaan Datuk V.S Mogan di Rantau.

Di SARAWAK, perayaan Deepavali bukan cuti umum di negeri itu, namun beberapa kuil di bandar raya Kuching menjadi tumpuan penganut Hindu termasuk Kuil Sri Srinivasag­ar Kaliamman, Jalan Ban Hock dan Kuil Sri Maha Mariamman, Batu Lintang.

Di SABAH, Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin dan isteri Toh Puan Norlidah R.M Jasni serta Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Aman hadir bersama masyarakat berbilang kaum dan agama bagi memeriahka­n rumah terbuka Deepavali MIC Sabah di Dewan Serbaguna, Kompleks Sukan Likas, Kota Kinabalu. — Bernama

Senator Datuk Jaspal Singh Pengerusi Badan Perhubunga­n MIC Kedah

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia