Utusan Borneo (Sarawak)

LBR: Latihan simulasi di padang rumput tiruan persiapan Miri hadapi Bintulu FA

-

MIRI: Skuad Liga Bola Sepak Rakyat (LBR) Miri akan menjalani latihan di padang rumput tiruan sebagai persiapan menghadapi Bintulu FA, 11 November depan.

Ketua Jurulatih LBR Miri Mohd Hakimi Man berkata, latihan akan diadakan di gelanggang futsal yang memiliki rumput tiruan sebagai latihan simulasi.

“Kitaakanme­nentangBin­tulu FA di padang rumput tiruan dan latihan simulasi ini amat penting agar pemain kita lebih bersedia menghadapi apa jua keadaan padang,” katanya kepada Utusan Borneo semalam.

Hakimi berkata, latihan di padang biasa amat berbeza dengan padang tiruan terutama dari segi lantunan, kelajuan serta momentum bola.

Dari segi pilihan pemain, beliau sudah mempunyai ramuan tersendiri bagi memilih pemain bersesuaia­n dengan sistem permainan di padang rumput tiruan.

“Kita mempunyai statistik dan analisis corak permainan pasukan Bintulu pada perlawanan pertama lalu untuk mencorak strategi pada perlawanan kedua,” katanya.

Hakimi juga boleh menarik nafas lega apabila kesemua anak buahnya mempamerka­n persefaham­an dan semakin serasi dalam perlawanan lalu.

“Kita akan terus berusaha mempertaja­mkan sentuhan barisan penyerang dalam sesi latihan dengan mengadakan ‘drill of finishing’ dan ‘combina- tion of play’,” jelasnya.

Pada masa sama mempersiap­kan pemain agar lebih berkeyakin­an dan tenang ketika mengambil sepakan penalti.

“Kita akan meningkatk­an tempo permainan agar lebih laju selaras dengan corak permainan bola sepak moden yang memerlukan pemain pantas dan cergas,” katanya.

Perlawanan kedua antara Miri menentang Bintulu FA akan diadakan pada jam 4 petang 11 November depan di Padang Sintetik Dewan Suarah Bintulu.

Miri FA menang dua perlawanan pertama menentang Bintulu (4-1) dan Mukah (3-1), pasukan itu kini komited untuk terus memburu kemenangan perlawanan berikutnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia