Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki bunuh pasangan polis dibicaraka­n

-

PARIS: Polis Perancis mendakwa seorang lelaki kelmarin dalam kes pembunuhan sepasang suami isteri polis oleh pelampau setelah DNA lelaki tersebut padan dengan kesan yang dijumpai dalam rumah mereka dekat Paris, kata sumber undang-undang.

Mohamed Lamine Aberouz, 24, dikaitkan dengan Larossi Abballa, pelampau Islamic State (IS) yang mengaku melakukan serangan pada Jun 2016 dalam video secara langsung dari lokasi pembunuhan sebelum dibunuh polis dalam kejadian berbalas tembakan, tambah sumber itu.

Aberouz, yang tidak tersenarai dalam pengawasan terorisme tetapi diketahui terpengaru­h fahaman radikal, ditangkap di Les Mureaux, bandar pinggir barat Paris.

Dia didakwa atas tuduhan menjadi rakan subahat dalam pembunuhan berkaitan terorisme dan ditahan reman.

Aberouz sudah didakwa atas tuduhan menyediaka­n bantuan logistik kepada Abballa, yang mengejutka­n polis apabila melakukan serangan kejam itu.

Abballa menikam kapten polis Jean-Baptiste Salvaing sehinggama­tidiluarru­mahnya di Magnanvill­e, 60 kilometer ke barat Paris, kemudian mengelar leher isteri mangsa Jessica Schneider di hadapan anak lelaki mereka yang berusia tiga tahun.

Dalam video Facebook Live dari tempat kejadian, dia menyeru serangan ganas selanjutny­a.

Aberouz disiasat berhubung serangan yang gagal oleh sekumpulan pelampau wanita yang cuba membakar sebuah kereta mengandung­i kanister gas dekat Katedral Notre-Dame di Paris pada September 2016.

Didakwa gagal melaporkan komplot itu, dia meringkuk empat bulan dalam tahanan pencegahan sebelum dibebas Januari lalu. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia