Utusan Borneo (Sarawak)

Swinburne Sarawak dan Persatuan Pemulihara­an Hidupan Liar anjur bengkel BI untuk guru

-

ANAK-ANAK yatim di bawah jagaan Biro Kebajikan Anak Yatim (BKAY) Masjid Darul Ehsan (MDE) Piasau telah dibawa menziarahi pusara orang tersayang di tanah perkuburan Islam Sungai Baong di Miri, baru-baru ini.

Ziarah tersebut merupakan program tahunan biro melibatkan bacaan doa tahlil untuk arwah ahli keluarga anak yatim bawah jagaan mereka.

Aktiviti dijayakan 67 anak-anak yatim ditemani ibu masing-masing dan ahli jemaah masjid.

Bacaan doa tahlil dipimpin Imam MDE Ustaz Drs Amin Wahid.

Hadir sama Pengerusi BKAY Talhah Mansur.

Rombongan kemudian dibawa menjamu selera di restoran makanan segera SugarBun sebelum bertemu ADUN Piasau Datuk Sebastian Ting dan Datuk Bandar Adam Yii. UNIVERSITI Heriot-Watt Malaysia kini menawarkan lawatan sambil belajar selama dua minggu ke Edinburgh, UK, kepada mereka yang mendaftar untuk pengambila­n pelajar Januari 2018 menerusi program Experience Edinburgh.

Program ini, sebahagian daripada inisiatif universiti itu untuk menyediaka­n bukan hanya pendidikan berkualiti SERAMAI 11 guru dari Sarawak, Selangor dan Pulau Pinang menyertai bengkel bahasa Inggeris ‘The Next 100 Workshop’ anjuran Universiti Teknologi Swinburne, Kampus Sarawak dan Persatuan Pemulihara­an Hidupan Liar (WCS) di kampus universiti berkenaan di Kuching, baru-baru ini.

Siri bengkel tersebut dibiayai oleh Kedutaan Amerika Syarikat dan diadakan untuk kali keempat yang melibatkan guru yang mempunyai pengalaman mengajar sehingga 28 tahun dan mereka yang baharu sahaja menamatkan tahun pertama pengajian.

Bengkel ini pada asalnya direka untuk membantu 100 guru di bawah Program Penolong Pengajar Bahasa Inggeris (ETA), yang merupakan cendekiawa­n Fullbright dibawa ke Malaysia dan ditempatka­n di 100 sekolah yang berbeza di seluruh negara.

Manakala, Penolong Pengajar Bahasa Inggeris Amerika adalah graduan tetapi tidak semestinya mempunyai pengalaman mengajar.

Justeru, manual The Next 100 dalam bahasa Inggeris dan Pendidikan Pemulihara­an yang ditulis oleh Pengarah WCS Dr Melvin Gumal, Penolong Penyelaras tetapi juga pendedahan antarabang­sa kepada pelajarnya, diadakan untuk meraikan kejayaan universiti ini yang telah diberi anugerah Universiti Antarabang­sa Terbaik oleh ‘The Times and Sunday Times Good University Guide 2018’ baru-baru ini.

Anugerah itu disampaika­n kepada universiti ini sebagai pengiktira­fan kepada kemantapan globalnya, Unit Orang Utan Sylvia Ng dan Pensyarah Kanan dan Dekan Bersekutu Fakulti Bahasa dan Komunikasi Christine Yin telah dimaklumka­n untuk membantu ETA dalam kerja dan pengajaran mereka.

Sepanjang bengkel itu, para peserta didedahkan dengan pelbagai pedagogi pengajaran dan pembelajar­an bahasa Inggeris dan pergi ke Pusat Hidupan Liar Matang bagi menyemarak­kan rasa ingin tahu sambil menggalakk­an pemikiran kreatif dalam menyelesai­kan masalah mengenai alam sekitar.

Menurut Dr Gumal, adalah amat menggembir­akan untuk melihat tenaga positif guru tersebut selain berharap agar mereka akan menyebarka­n mesej yang merangkumi kampus di UK, Dubai dan Malaysia; rakan kongsi di 150 buah negara dan lebih 30,000 pelajar di seluruh dunia.

Nur Syahira Mohd Yahya, yang belajar untuk ijazah Sarjana Muda dalam Kejurutera­an Kimia di Universiti Heriot-Watt Malaysia, percaya pendidikan­nya dalam jurusan ini amat penting untuk memperluas­kan pemulihara­an kepada kanak-kanak sekolah di seluruh negara.

Sementara itu, Brenda Chin Chiew Hiong dari Sekolah Kebangsaan (SK) Lubok Antu di Sarawak mengulas aspek paling menarik mengenai bengkel The Next 100 adalah bagaimana para fasilitato­r mencetuska­n fikirannya dalam berfikir dari perspektif yang berbeza kerana sebagai manusia, kita cenderung melihat perkara-perkara hanya dari perspektif yang kita sudah biasa.

Tambahan pula, Chin berkata, beliau berminat untuk mencuba penulisan kolaborati­f dalam sesi pengajaran dan pembelajar­annya kerana percaya ini akan menggalak dan mendorong anak muridnya lingkungan bagi kegiatanny­a pada masa depan.

“Memiliki kelayakan antarabang­sa pasti akan memperluas­kan skop peluang saya pada peringkat global,” katanya.

Apabila ditanya kenapa beliau memilih Universiti Heriot-Watt Malaysia, Syahira menjawab: “Ia menawarkan program yang saya mahu ikuti dengan persekitar­an berlainan, di mana saya dapat memperoleh­i manfaat daripada kurikulum British terbaik dalam persekitar­an tempatan, yang lebih kondusif.”

Hiew Jen Han, yang turut mempelajar­i Kejurutera­an Kimia, memerhatik­an bagaimana program HeriotWatt memberi manfaat kepada pelajar dari segi membina hubungan perindustr­ian: “Melawat tapak perindustr­ian pada tahun pertama memberi peluang kepada kami untuk bercakap dengan pakar dalam bidang ini. Contohnya, kami berpeluang memerhatik­an dan berjumpa dengan pakar di Linde Group. Lawatan lapangan seperti ini membolehka­n kami untuk memahami industri dan memperdala­mi pengetahua­n operasi untuk latihan amali kemudian.”

Jen Han menganggap diri cukup dilengkapi bagi kariernya pada masa depan. Menurutnya: “Saya percaya struktur kursus dan semua pensyarah kami membantu kami berkembang dan memupuk kreativiti menulis cerita sendiri.

Seorang bekas guru dengan Teach for Malaysia, Jessica Yim Sau Theng berpendapa­t bahawa lawatan ke Pusat Hidupan Liar Matang membuatkan beliau sedar tentang kesan dan tanggungja­wab manusia terhadap bumi di samping memahami lebih lanjut mengenai WCS dan kerja yang dilakukan organisasi untuk pemulihara­an hidupan liar.

Yim, yang kini mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Sepat di Selangor berkata, topik yang dibincangk­an di bengkel itu memberi manfaat besar dan ia telah menyemarak­kan semangatny­a untuk mengajar.

“Saya ingin menerapkan strategi yang diajar dalam untuk mereka bentuk, menghasilk­an idea baharu dan membayangk­an cara untuk mengemukak­an idea kami.”

Beliau seterusnya menyatakan: “Jika anda mengharapk­an persekitar­an pembelajar­an yang baik untuk meningkatk­an diri dan mencapai kecemerlan­gan dalam keputusan anda – inilah tempatnya.”

Di semua universiti, Universiti Heriot-Watt berada dalam lingkungan 150 universiti terkemuka di seluruh dunia bagi Kejurutera­an Kimia dan Kejurutera­an Sivil dan Struktur menurut ‘QS World University Rankings by Subject 2017’.

Heriot-Watt juga menduduki tempat kelima di UK bagi Kejurutera­an Kimia berdasarka­n The Times and The Sunday Times Good ‘Membaca dan Menulis Bengkel’ selaras dengan konsep Pengajaran dan pembelajar­an Abad Ke-21.

Saya amat menghargai pengalaman dalam penyediaan pelan pengajaran dengan menggunaka­n srategi pengajaran,” kata Yim.

Mohd Zaki Said yang mengajar di SMK Mengkuang, Pulau Pinang mengatakan bahawa mempelajar­i cara mengajar bahasa Inggeris dalam pemulihara­an hidupan liar adalah pendekatan yang baik kerana ia membolehka­n para peserta memahami hubungan anatara manusia dan alam dengan menggunaka­n bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar.

Sementara guru Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Siong Boon, Bintulu, Jong Yik Ming berkata, beliau bukan sahaja mempelajar­i sesuatu yang bermanfaat dan bermakluma­t berkaitan dengan pemulihara­an haiwan tetapi juga teknik baharu dalam membaca dn menulis.

Untuk maklumat lanjut mengenai Swinburne Sarawak, layari laman web universiti (www. swinburne.edu.my), halaman Facebook (@ swinburnes­arawak), halaman Twitter(@ Swinburne_Swk) atau saluran YouTube (Swinburne Sarawak). University Guide 2018.

Mereka yang berminat dalam program Experience Edinburgh digalakkan untuk mendaftar bagi pengambila­n pelajar Januari 2018 ke universiti ini sebelum atau pada 22 Disember 2017 untuk melayakkan diri.

Untuk maklumat lanjut mengenai Experience Edinburgh, program Kejurutera­an Kimia, selain program lain atau biasiswa yang ditawarkan di Universiti Heriot-Watt Malaysia, kunjungi kampusnya di Putrajaya dari jam 9 pagi hingga 5 petang pada Isnin hingga Jumaat atau 10 pagi hingga 4 petang pada Sabtu.

Cara alternatif, layari www.hw.edu.my atau hubungi +603 8894 3888/emel hwum@hw.ac.uk.

 ??  ?? KONDUSIF: Kampus cantik Universiti Heriot-Watt Malaysia terletak di tebing tasik Putrajaya yang hebat dan dikeliling­i persekitar­an hijau yang subur.
KONDUSIF: Kampus cantik Universiti Heriot-Watt Malaysia terletak di tebing tasik Putrajaya yang hebat dan dikeliling­i persekitar­an hijau yang subur.
 ??  ?? BENGKEL: Pemangku Dekan Fakuliti Bahasa dan Komunikasi Swinburne Sarawak Dr Ida Fatimawati Adi Badiozaman bersama Dr Gumal (tengah) dan Yin merakamkan gambar kenangan bersama para peserta bengkel bahasa Inggeris di Kuching, baru-baru ini.
BENGKEL: Pemangku Dekan Fakuliti Bahasa dan Komunikasi Swinburne Sarawak Dr Ida Fatimawati Adi Badiozaman bersama Dr Gumal (tengah) dan Yin merakamkan gambar kenangan bersama para peserta bengkel bahasa Inggeris di Kuching, baru-baru ini.
 ??  ?? TIDAK DILUPAKAN: Bacaan doa tahlil di tanah perkuburan Sungai Baong anjuran BKAY baru-baru ini.
TIDAK DILUPAKAN: Bacaan doa tahlil di tanah perkuburan Sungai Baong anjuran BKAY baru-baru ini.
 ??  ?? MEMPERLUAS­KAN ILMU: Nur Syahira (kanan) dan Hiew Jen Han merupakan pelajar ijazah Sarjana Muda Kejurutera­an Kimia di Universiti Heriot-Watt Malaysia.
MEMPERLUAS­KAN ILMU: Nur Syahira (kanan) dan Hiew Jen Han merupakan pelajar ijazah Sarjana Muda Kejurutera­an Kimia di Universiti Heriot-Watt Malaysia.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia