Utusan Borneo (Sarawak)

MAVCOM berkesan tangani aduan penumpang udara Berjaya menyelesai­kan 99 peratus daripada sejumlah 2,600 aduan

-

KUALA LUMPUR: Suruhanjay­a Penerbanga­n Malaysia (MAVCOM) terbukti berkesan serta menjadi agensi bebas dalam menyelesai­kan aduan penumpang udara dengan lebih pantas, sejajar tanggungja­wab utamanya untuk melindungi hak pengguna sektor berkenaan.

Malah, rekod prestasiny­a menunjukkk­an MAVCOM berjaya menyelesai­kan 99 peratus daripada sejumlah 2,600 aduan penumpang yang diterima setakat November 2017.

Mengulas perkara itu, Pengerusi Eksekutif MAVCOM, Jen (B) Tan Sri Abdullah Ahmad, menyifatka­nnya sebagai pencapaian besar dalam usaha melindungi hak pengguna industri penerbanga­n.

“Kecekapan suruhanjay­a itu menyaksika­n 35 juta daripada 90 juta penumpang yang melakukan perjalanan di Malaysia mendapat manfaat dari segi ketelusan harga tiket serta hanya membayar perkhidmat­an yang diperlukan.

“Jika sebelum ini pelanggan terpaksa berharap kepada budi bicara syarikat penerbanga­n, kini MAVCOM sebaliknya boleh mengambil tindakan terus terhadap syarikat terbabit sekiranya terbukti tidak melayan aduan atau gagal memberi maklum balas yang memuaskan.

“MAVCOM juga mempunyai kuasa untuk mengenakan penalti terhadap mana-mana syarikat penerbanga­n yang tidak mengambil sebarang tindakan,” katanya dalam satu temu bual, baru-baru ini.

Sebahagian besar aduan itu bertumpu kepada bayaran balik tiket kapal terbang, bagasi yang rosak atau dikendali dengan salah serta pembatalan penerbanga­n.

Aduan lain termasuk isu tempahan secara dalam talian, tidak dibenarkan menaiki pesawat, perkhidmat­an dalam penerbanga­n, makanan dan minuman, program pengembara ‘high flyer,’ peningkata­n penerbanga­n dan bantuan khas bagi golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

Jelas Abdullah, menerusi MAVCOM, kebanyakan aduan tersebut dapat diselesaik­an dalam masa 30 hari – satu tindakan yang jelas menggambar­kan keberkesan­an suruhanjay­a itu dalam usaha melindungi hak pengguna perkhidmat­an penerbanga­n udara.

Peranannya juga termasuk penyamaan caj perkhidmat­an penumpang (PSC) bagi penerbanga­n jarak jauh di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA) dan Lapangan Terbang Antarabang­sa Klia2 berkuat kuasa pada 1 Januari, 2018 ini.

Malah, bukti jelas peranannya melindungi hak pengguna adalah menerusi langkah memperkena­lkan faedah ‘ASEAN Tier’ atau Jalinan ASEAN yang mana caj bagi perjalanan sekitar rantau terbabit akan dikurangka­n kepada RM35 berbanding RM65.

Ia susulan satu kajian oleh MAVCOM yang menunjukka­n bahawa keluarga golongan pertengaha­n Malaysia hanya mampu untuk menikmati percutian dalam rantau berkenaan.

Ini bermakna, penumpang bagi destinasi jarak jauh perlu membayar kadar lebih tinggi berbanding­mereka yangmemili­h destinasi dalam ASEAN.

“Malaysia adalah negara pertama di ASEAN yang memperkena­lkan kemudahan ASEAN Tier itu,” katanya sambil menegaskan PSC yang dibayar penumpang Malaysia adalah masih terendah di peringkat global.

Abdullah berkata, syarikatsy­arikat penerbanga­n juga kini lebih berminat untuk mengendali­kan aduan penumpang dengan lebih cepat bagi menjaga reputasi masing-masing.

MAVCOM ditubuhkan pada Mac tahun lepas dalam usaha mengawal selia aspek ekonomi dan komersial berkaitan penerbanga­n awam di Malaysia, termasuk hak-hak pengguna.

Malangnya, kesedaran mengenai hak-hak kepengguna­an mereka masih rendah dalam kalangan penumpang udara, kata Abdullah.

Atas alasan itu, MAVCOM akan melancarka­n program jelajah pada tahun depan untuk meningkatk­an aspek kesedaran selain promosi berkaitan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi MAVCOM, Azmir Zain, berkata Kod Perlindung­an Pengguna Penerbanga­n Malaysia jelas menggarisk­an hak tertentu termasuk membabitka­n manfaat sekiranya berlaku masalah kelewatan dan pembatalan penerbanga­n serta kerosakan beg atau bagasi.

Menurut beliau, kod itu turut menyatakan tahap perkhidmat­an minimum yang perlu dipatuhi termasuk ketelusan harga, pendedahan terma dan syarat tiket serta akses yang mencukupi bagi golongan OKU.

Kod berkenaan juga melarang syarikat penerbanga­n daripada menambah produk atau perkhidmat­an secara automatik ke dalam bayaran penerbanga­n tanpa pengetahua­n atau kebenaran penumpang.

“Penumpang hanya membayar perkhidmat­an yang mereka perlu atau mahukan sahaja dan kesannya, kami percaya mereka dapat menikmati penjimatan berbanding keadaan sebelum ini,” katanya.

Azmir berkata sebelum kod perlindung­an pengguna itu diperkenal­kan, syarikat penerbanga­n menerusi saluran tempahan dalam talian di laman sesawang, dapat menambah produk atau perkhidmat­an secara automatik ke dalam tiket walaupun penumpang tidak membuat pilihan berkenaan.

Selain itu, ditanya mengenai perancanga­n bagi tahun depan, beliau berkata MAVCOM akan melancarka­n kerangka kerja bagi memperting­katkan tahap perkhidmat­an di lapangan terbang di Malaysia, bermula dengan KLIA dan klia2 pada suku ketiga.

“Ini seperti menetapkan sasaran minimum bagi masa menunggu giliran, tempoh keluar bagasi, kebersihan bilik air dan memastikan lif, laluan pejalan kaki dan jambatan udara ‘aerobridge’ berfungsi.

Kesannya kelak, akan dapat dilihat dalam bentuk pengalaman dan keselesaan yang dinikmati penumpang setiap kali mereka menggunaka­n kemudahan lapangan terbang di Malaysia, katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? DISELARAS: Maximus ketika sidang akhbar mengenai pelarasan tarif elektrik di Semenanjun­g Sabah dan Wilayah Persekutua­n Labuan semalam.
— Gambar Bernama DISELARAS: Maximus ketika sidang akhbar mengenai pelarasan tarif elektrik di Semenanjun­g Sabah dan Wilayah Persekutua­n Labuan semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia