Utusan Borneo (Sarawak)

Pastikan tapak binaan selamat

Ini bagi mengelak kemalangan yang melibatkan pekerja dan orang awam di tapak pembinaan, kata Lee

-

KUCHING: Pemaju dan kontraktor mesti melaksanak­an amalan keselamata­n dan kesihatan pekerjaan (KKP) terbaik di tapak pembinaan dan kawasan kerja bagi mengelak kemalangan yang melibatkan pekerja dan orang awam.

P e n g e r u s i I n s t i t u t Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) Tan Sri Lee Lam Thye berkata, mereka yang menghasilk­an risiko dan bahaya berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menguruska­n masalah tersebut.

“Walaupun pihak kerajaan menguatkua­sakan undang- undang, tanggungja­wab untuk melaksanak­an sistem keselamata­n di tapak pembinaan sebenarnya terletak di bahu kontraktor dan subkontrak­tor,” katanya dalam kenyataan media, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas insiden terbaharu di Padang Merdeka pagi semalam apabila seorang lelaki maut setelah motosikal ditunggang­nya terjatuh ke dalam lubang sistem saliran dan perparitan yang sedang diselengga­ra.

Lee berkata, kontraktor terbabit seharusnya meletakkan papan tanda amaran yang jelas di lokasi strategik serta meletakkan penghadang yang sesuai bagi mengelakka­n kenderaan memasuki kawasan berisiko tinggi.

Katanya, kontraktor mesti bertanggun­gjawab memastikan tempat kerja mereka sentiasa selamat dan sihat dan memasang penghadang konkrit jika projek berkaitan memerlukan masa agak lama untuk disiapkan.

Antara lain, mereka perlu mengguna pakai konsep pengenalpa­stian bahaya, penilaian risiko dan kawalan risiko (HIRARC) yang dapat membantu pekerja dan penyelia mereka mengenal pasti bahaya dan risiko dan mencari cara untuk mengelakka­nnya.

Manakala pihak berkuasa terbabit pula katanya, perlu melaksanak­an audit keselamata­n bagi memastikan kawasan kerja atau tapak pembinaan tersebut tidak mendatangk­an bahaya kepada pekerja dan orang ramai.

“Kita perlu ingat setiap kali berlakunya kemalangan yang membawa kepada kecederaan atau kematian, tragedi tersebut akan turut memberi kesan kepada keluarga mangsa yang terlibat,” katanya.

Walaupun pihak kerajaan menguatkua­sakan undang-undang, tanggungja­wab untuk melaksanak­an sistem keselamata­n di tapak pembinaan sebenarnya terletak di bahu kontraktor dan subkontrak­tor. Tan Sri Lee Lam Thye Pengerusi NIOSH

 ??  ??
 ??  ?? LEE LAM THYE
LEE LAM THYE

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia