Utusan Borneo (Sarawak)

KP1M belanja RM10 juta untuk bantuan peralatan persekolah­an

-

KEPALA BATAS: Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) membelanja­kan sebanyak RM10 juta bagi membantu murid miskin di seluruh negara menerusi bantuan kelengkapa­n persekolah­an percuma yang diagihkan menerusi program ‘Happy 2 School’ (H2S).

Presiden KP1M Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata 81,300 orang mendapat manfaat menerusi program bertujuan membantu meringanka­n beban keluarga murid terbabit menjelang sesi persekolah­an 2018 itu.

Katanya bantuan itu diagihkan mulai Disember lepas dan dijangka selesai menjelang pertengaha­n Januari depan membabitka­n sebanyak 78 parlimen di seluruh negara termasuk di Sabah dan Sarawak.

“Kami sudah bergerak ke seluruh negara dan sehingga hari ini (semalam) seramai 65,000 murid tahun satu hingga tahun enam di 62 parlimen telah menerima bantuan pakaian seragam sekolah dan pelbagai kelengkapa­n serta peralatan lain termasuk beg serta alat tulis menerusi program H2S itu.

“KP1M prihatin dalam meringanka­n beban kewangan ibu bapa mengurus keperluan anak mereka membeli kelengkapa­n bagi memulakan sesi persekolah­an 2018,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program H2S di Parlimen Kepala Batas, di sini semalam.

Seribu murid di kawasan parlimen itu menerima bantuan berkenaan dan turut hadir Ahli Parlimen Kepala Batas yang juga Timbalan Menteri Luar Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican.

Abdul Azeez berkata bantuan kelengkapa­n persekolah­an berkualiti tinggi dan tidak mudah rosak itu diagihkan kepada semua murid yang memerlukan tanpa mengira agama, bangsa serta fahaman politik.

“Bantuan itu juga membuktika­n negara kita tidak bankrap seperti dakyah pembangkan­g, sebaliknya kera- jaan pusat sentiasa berusaha membantu rakyat terutama dalam hal pendidikan,” katanya.

Sementara itu, Reezal Merican berkata masyarakat di Parlimen Kepala Batas amat bertuah kerana sentiasa mendapat perhatian KP1M dan keprihatin­an kelab berkenaan adalah sejajar komitmen kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam membantu rakyat sepanjang masa.

“Saya berterima kasih kepada Presiden KP1M (Abdul Azeez) dan perdana menteri kita yang banyak memberi bantuan dalam pelbagai aspek termasuk pendidikan kepada Parlimen Kepala Batas,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia