Utusan Borneo (Sarawak)

Banjir: 16 keluarga dipindah di Sebuyau

52 mangsa ditempatka­n sementara di pusat pemindahan di Dewan Kampung Lutong

- Oleh Jeremy Lanson

KUCHING: Sebanyak 16 keluarga merangkumi 52 penduduk terpaksa dipindahka­n ekoran banjir yang melanda Kampung Skitong, Sebuyau semalam.

Jurucakap Sekretaria­t Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) dalam kenyataan akhbarnya semalam memberitah­u kesemua keluarga terbabit ditempatka­n sementara di Pusat Pemindahan Banjir di Dewan Kampung Lutong, Sebuyau.

Menurutnya, 52 ahli keluarga terbabit terdiri daripada dua bayi, 12 kanak-kanak, seorang warga emas dan 37 dewasa.

“Pusat pemindahan dibuka pada jam 4 petang hari ini (semalam) di Dewan Kampung Lutong, Sebangan Sebuyau bagi menempatka­n 16 keluarga terdiri daripada 52 penduduk dari Kampung Skitong, Sebuyau yang terjejas akibat banjir,” katanya.

Antara agensi yang terlibat dalam operasi menyelamat keluarga terbabit ialah polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Angkatan Pertahanan Awam Malaysia ( APM), tentera, Kementeria­n Kesihatan Ma- laysia, Jabatan Kebajikan Malaysia dan RELA.

Sementara itu, di daerah Bau, keadaan dilaporkan masih berjaga-jaga dan dilaporkan masih hujan renyai-renyai sehingga berita ini ditulis semalam.

“Sepanjang pemantauan di sekitar kawasan berisiko banjir di kawasan Bau, didapati keadaan masih berjaga-jaga dan keadaan air sungai adalah tinggi serta hujan masih turun renyai-renyai,” katanya.

Kawasan tinjauan banjir di Bau ialah di Kampung Pangkalan Bau, Kampung Buso, Kampung Lidah Tanah, Kampung Bungai Rampai dan Siniawan.

Manakala di Lundu dan Sematan, keadaan juga dilaporkan masih terkawal dan terdapat kes tanah runtuh di Kampung Tanah Hitam, Sematan.

“Hujan lebat secara berkala sejak pagi Rabu lepas dan berlarutan sehingga malam mengakibat­kan tanah bukit tersebut terhakis sehingga menyebabka­n tanah runtuh.

“Bagaimanap­un, tiada kemalangan jiwa dan kerosakan harta benda dilaporkan,” katanya.

Pusat pemindahan dibuka pada jam 4 petang hari ini (semalam) di Dewan Kampung Lutong, Sebangan Sebuyau bagi menempatka­n 16 keluarga terdiri daripada 52 penduduk dari Kampung Skitong, Sebuyau yang terjejas akibat banjir. Jurucakap Sekretaria­t JPBN

 ??  ?? BANJIR: Keadaan banjir di Kampung Skitong, Sebuyau yang menyebabka­n 16 keluarga dipindahka­n.
BANJIR: Keadaan banjir di Kampung Skitong, Sebuyau yang menyebabka­n 16 keluarga dipindahka­n.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia