Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia masih kekurangan tanaman nanas premium: Nogeh

-

BAU: Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Anthony Nogeh Gumbek mendedahka­n Malaysia masih kekurangan tanaman nanas premium (MD2).

Jelasnya, ia berikutan permintaan tinggi dari negara Eropah dan China yang mahukan nanas daripada varieti tersebut.

Walaupun begitu, tanaman nanas tempatan tetap diteruskan seperti Moris dan Paun.

“Ini bukan bermakna kita tidak mementingk­an nanas tempatan, tetapi untuk tujuan komersial MD2 mendapat permintaan yang tinggi.

“Malah ia berpotensi untuk dieksport ke luar negara,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelancaran Projek Perintis Nanas Premium Sarawak di Kampung Padang Pan di sini semalam.

Sehubungan itu, penglibata­n Lembaga Perindustr­ian Nanas Malaysia (LPNM) di negeri ini memainkan peranan penting dalam membantu Sarawak meningkatk­an pengeluara­n nanas.

“Tidak mustahil jika Sarawak menjadi negeri pengeluar nanas di Malaysia pada masa akan datang,” ujarnya.

Sarawak kini berada di kedudukan ketiga tertinggi keluasan tanaman nanas di Malaysia dengan jumlah keluasan 972.48 hektar di belakang Johor ( 8,934.53 hektar) dan Sabah (988).

Dalam perkembang­an sama, projek perintis tersebut dilancarka­n Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

Dengan keluasan permulaan seluas empat hektar, ia akan dibangunka­n sebagai pusat pembiakan benih dengan peruntukan RM300,000 sebagai projek pengeluara­n benih di Sarawak.

Tapak projek tersebut mempunyai keluasan keseluruha­n seluas 129 hektar.

Bagi tahun 2018, LPNM memperuntu­kkan RM2 juta di bawah inisiatif Sumber Kekayaan Baharu bagi membangunk­an empat lagi usahawan benih nanas MD2 pada keluasan 16 hektar.

Dianggarka­n 800,000 benih MD2 akan disalurkan kepada pengusaha tersebut.

Sebanyak RM30 juta diperuntuk kepada industri nanas negara pada tahun ini di mana RM6.5 juta daripadany­a akan disalurkan kepada Sarawak.

 ??  ?? PROJEK PERINTIS: Kawasan tanaman nanas MD2 di Kampung Padang Pan, Bau.
PROJEK PERINTIS: Kawasan tanaman nanas MD2 di Kampung Padang Pan, Bau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia