Utusan Borneo (Sarawak)

Pemimpin KKK mati di penjara

-

CHICAGO: Seorang pemimpin Ku Klux Klan (KKK) telah disabitkan dalam pembunuhan terkenal dengan kejahatan melibatkan tiga pekerja hak asasi awam yang diperingat­i dalam filem ‘Mississipp­i Burning’ telah meninggal dunia di dalam penjara, menurut pihak berkuasa kelmarin.

Edgar Ray Killen telah menjalani satu hukuman penjara selama 60 tahun kerana mengetuai dalam pembunuhan lelaki tersebut pada 1964 yang berada di selatan wilayah AS sebagai sebahagian dari satu tujuan bagi mendaftark­an pengundi kulit hitam.

Kes yang menarik perhatian umum menentang pemisahan dan membantu membawa kepada laluan bagi Akta Hak Asasi Awam. Ia turut menjadi inspirasi bagi filem yang memenangi Oscar pada 1988 “Mississipp­i Burning.”

Pihak berkuasa menyatakan Killen berusia 92 tahun telah meninggal dunia pada lewat Khamis lepas.

“Punca dan sebab bagi kematian adalah menunggu keputusan bedah siasat. Bagaimanap­un, tiada perbuatan khianat telah disyaki,” Jabatan Penjara Mississipp­i menyatakan dalam satu kenyataan.

Killen telah dituduh sebagai merancang pembunuhan mengejut terhadap tiga pekerja politik dua lelaki kulit putih dan seorang lelaki kulit hitam.

James Chaney, Andrew Goodman dan Michael Schwerner pada mulanya telah hilang selepas ditangkap oleh pihak polis tempatan dan kemudian dibebaskan.

Timbalan syerif yang menahan mereka kemudian memaklumka­n Klansmen mengenai penahanan mereka, dan Killen kemudian merancang satu serangan KKK bagi menyerang mereka.

Tiga lelaki itu pada mulanya dianggap sebagai hilang, dan pihak FBI telah turut serta dalam pencarian mereka.

Beberapa minggu kemudian, mayat mereka yang dikebumika­n telah ditemui di sebuah ladang, ditembak dari jarak dekat. Chaney, satu-satunya rakyat Afrika Amerika di kalangan mereka, telah dipukul dengan teruk.

Killen telah terlepas dari hukuman selama hampir empat dekad, perbicaraa­n awalnya berakhir dengan satu keputusan juri yang tergantung.

Dia telah hidup sebagai seorang pendakwah sementara dan pengurus kilang kayu balak, namun juga merupakan seorang perancang dalam KKK yang telah membentuk sebuah kumpulan tempatan.

Kes yang dibuka semula pada 2005, dan Killen telah disabitkan serta dihantar ke penjara. Dia adalah satu-satunya dalang yang disabitkan dengan tuduhan membunuh. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MENINGGAL DUNIA: Gambar fail ini menunjukka­n Killen di eskot ke mahkamah sebelum dibicaraka­n di Mississipp­i.
— Gambar AFP MENINGGAL DUNIA: Gambar fail ini menunjukka­n Killen di eskot ke mahkamah sebelum dibicaraka­n di Mississipp­i.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia