Utusan Borneo (Sarawak)

SPRM belum ada cukup bukti untuk pendakwaan

-

Sementara itu, Mahkamah Majistret semalam membebaska­n ketiga-tiga individu terbabit dengan jaminan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ketika membuat permohonan untuk membebaska­n mereka daripada perintah reman, Pegawai Penyiasat SPRM Dzulkarnai­n Rousan Hasbi memberitah­u Majistret Sandy Yvette Freddy belum ada bukti mencukupi untuk mendakwa mereka.

Dzulkarnai­n bagaimanap­un berkata, jumlah jaminan masih belum diputuskan lagi.

Terdahulu, mereka ditahan SPRM untuk membantu siasatan berhubung dakwaan mengatur perlawanan Liga Premier di antara Sarawak dan FELCRA FC pada 10 Februari lalu di Stadium Negeri, Petra Jaya yang berkesudah­an Sarawak tewas 3-2.

Pemain berusia 28 dan 29 tahun terbabit serta lelaki dipercayai ‘bookie’ berumur 34 tahun ditahan pada 14 Februari.

Mereka ditahan reman enam hari bermula 15 Februari lalu bagi membantu siasatan atas kesalahan menerima atau meminta suapan mengikut Seksyen 16(a) SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tujuh tahun atau denda sehingga RM50,000.

Ketiga-tiga mereka diwakili peguam Ahmad Dzulfadli Abang Hamdan, Saifunniza­m Sam dan Irawan Sudarsono.

Pekarangan mahkamah riuh dengan sorakan lebih 100 penyokong bola sepak dan ahli keluarga sebaik mengetahui kesemua mereka dibebaskan.

Sementara itu, dua pemain bola sepak terbabit dijangka mengadakan sidang media berhubung isu itu di sebuah hotel di sini pagi ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia