Utusan Borneo (Sarawak)

Rohani harap dicalon semula

- Oleh Saibi Gi

KUCHING: Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rohani Abdul Karim berharap beliau akan dicalonkan semula pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Ahli Parlimen Batang Lupar itu berkata, segalanya kini terserah kepada pucuk pimpinan Barisan Nasional (BN) negeri dan pusat yang masing- masing dipimpin Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bagi menghadapi pilihan raya katanya, beliau bersedia sepanjang masa dengan melawat ke kawasan diwakiliny­a.

Malah katanya, beliau membayangk­an tidak tergugat dengan tindakan melobi untuk menjadi calon BN bagi menggantik­annya.

“Itu lumrah. Setiap kali pilihan raya memang ada melobi, tetapi apa yang penting keputusan di tangan Ketua Menteri dan Perdana Menteri,” katanya ketika ditemui pada majlis dialog dengan Utusan Borneo dan The Borneo Post di sini, semalam.

Rohani berkata, hampir setiap minggu beliau melawat kawasan untuk mengetahui masalah penduduk sama ada menghadiri program kementeria­nnya atau anjuran kepimpinan peringkat kawasan.

Antara masalah yang dihadapi penduduk katanya, ialah bekalan air bersih dan ancaman banjir.

“Masalah bekalan air bersih di kawasan saya memang kerajaan ada perancanga­n untuk mengatasi tetapi jika ia menggunaka­n kos yang tinggi ia akan mengambil masa lama untuk dilaksanak­an.

“Esok (hari ini) saya akan ke Sebuyau bersama Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar untuk meninjau pelaksanaa­n projek tebatan banjir,” ujarnya.

Rohani merupakan Ahli Parlimen Batang Lupar selama tiga penggal sejak 2004.

Beliau sebelum itu merupakan Ahli Parlimen Santubong mulai 1990 hingga 1999.

Pada PRU 2013, beliau menang dalam pertanding­an menentang calon PKR Abang Zulkifli Abang Engkeh.

Beliau menjangkak­an pada PRU14, beliau akan berhadapan dengan calon daripada PAS.

Itu lumrah. Setiap kali pilihan raya memang ada melobi, tetapi apa yang penting keputusan di tangan Ketua Menteri dan Perdana Menteri. Datuk Seri Rohani Abdul Karim Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat

 ??  ??
 ??  ?? ROHANI
ROHANI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia