Utusan Borneo (Sarawak)

Persidanga­n CEPSI 2018 akan tampil penceramah berprofil tinggi

-

KUALA LUMPUR: Persidanga­n Industri Bekalan Kuasa Elektrik (CEPSI) 2018 anjuran Tenaga Nasional Bhd (TNB) akan menampilka­n penceramah berprofil tinggi termasuk pakar antarabang­sa dalam trend dan peralihan global dalam sektor elektrik/ tenaga, utiliti masa depan, inovasi, pendigital­an, analisis data, tenaga dan kelestaria­n, simpanan bateri, teknologi baharu dan grid kuasa.

Empat penceramah utama ialah Pengarah Urusan Glo- bal bahagian Tenaga, Alam Sekitar dan Industri Utiliti IBM Brad Gammons; Rakan Kongsi Senior McKinsey & Company, Dr Jonathan Woetzel; Pengurus Serantau Pembanguna­n Perniagaan Tesla Energy Asia Pacific, Lara Olsen; dan Naib Presiden Kanan Kumpulan ABB Group Power Grids Division, Asia Selatan, Asia Tengah dan Afrika, Venu Nuguri.

“Mereka akan berkongsi mengenai trend terkini, amalan terbaik dan cabaran dalam bidang mereka masing-masing,” kata Ketua Pegawai Korporat TNB dan Setiausaha Agung Persatuan Industri Bekalan Elektrik Asia Timur dan Pasifik Barat (AESIEAP) 2017/2018, Datuk Wira Roslan Ab. Rahman dalam satu kenyataan semalma.

TNB akan menganjurk­an edisi ke- 22 Persidanga­n CEPSI itu pada 17-22 September sebagai mewakili AESIEAP. Kali terakhir TNB menganjurk­an CEPSI ialah pada 1996.

Roslan berkata peserta CEPSI akan berpeluang bertemu, berbincang, berkongsi pengalaman dan menjana idea baharu dengan penggubal dasar, ketua- ketua industri dan pemikir berpengaru­h dalam industri bekalan elektrik.

Lebih daripada 1,500 delegasi terdiri daripada ketuaketua industri, eksekutif kanan, pegawai kerajaan dan pakar profesiona­l dari seluruh dunia dijangka hadiri CEPSI 2018. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia