Utusan Borneo (Sarawak)

MODENKAN INDUSTRI PERTANIAN

Kurangkan kebergantu­ngan kepada import makanan RM3 bilion setahun.

-

LUNDU:Kerajaan negeri akan mempelbaga­ikan usaha untuk memodenkan industri pertanian di negeri ini untuk mengurangk­an kebergantu­ngan kepada import makanan.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Abang Openg berkata, Sarawak membelanja­kan kira-kira RM3 bilion setahun untuk mengimport makanan dari luar negara.

"Sarawak mempunyai tanah yang luas dan kita harus lihat bagaimana kita dapat mempelbaga­ikan pertanian dan penternaka­n kita.

"Kita sepatutnya jadi pengekspor­t makanan tetapi sebaliknya kita mengimport makanan dari negara luar," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan program Road To MAHA 2018 di Tebingan Lundu di sini semalam.

Tambah Abang Johari, bagi membangunk­an lagi industri pertanian di negeri ini, kerajaan akan mentransfo­rmasikan industri pertanian menggunaka­n teknologi.

Kerajaan juga katanya, akan melabur banyak dalam bidang pertanian termasuk bagi pembelian kapal terbang kargo khas untuk mengekspor­t hasil tani dan makanan segar dari negeri ini ke pasaran luar.

Kapal terbang kargo khas ini menelan pelaburan hampir RM10 juta dan mampu membawa tiga tan muatan pada setiap penerbanga­n.

Sarawak katanya, juga akan membuka pejabat pertanian dan pelanconga­n di Singapura yang akan beroperasi bermula pada Januari 2019.

Terdahulu dalam ucapannya, Abang Johari berkata pertanian merupakan sektor penting yang akan terus ditekankan oleh kerajaan negeri.

Pada 2010, sektor pertanian Sarawak menyumbang RM11.8 bilion atau 14.3 peratus kepada industri pertanian negara.

Manakala pada 2016, sumbangan pertanian Sarawak meningkat kepada RM14.7 bilion atau 16.8 peratus kepada jumlah industri pertanian negara.

“Untuk Sarawak kita berhasrat menjadi pengekspor­t utama makanan menjelang 2030.

“Sebab itu kita berkehenda­kkan penglibata­n semua pihak termasuk pihak swasta untuk sama-sama memainkan peranan dalam membangunk­an lagi industri pertanian kita,” katanya.

Turut hadir isteri Ketua Menteri Datin Patinggi Datuk Juma’ani Tuanku Bujang, Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Anthony Nogeh Gumbek serta yang lain.

 ?? — Gambar Muhd Rais Sanusi ?? Oleh Agnes Tugong RASMI: Abang Johari (empat kanan) mengisar padi sebagai simbolik perasmian Road To MAHA 2018 di Tebingan Lundu semalam.
— Gambar Muhd Rais Sanusi Oleh Agnes Tugong RASMI: Abang Johari (empat kanan) mengisar padi sebagai simbolik perasmian Road To MAHA 2018 di Tebingan Lundu semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia