Utusan Borneo (Sarawak)

MDLBS melancarka­n Kempen Hari Tanpa Beg Plastik

-

SIBU: Majlis Daerah Luar Bandar Sibu ( MDLBS) melancarka­n Kempen Hari Tanpa Beg Plastik di kawasan seliaannya kelmarin.

Majlis pelancaran kempen itu diadakan di belakang sebuah pasar raya di Sibu Jaya dan disempurna­kan Pengerusi MDLBS Sempurai Petrus Ngelai.

Sempurai dalam ucapannya berkata, tujuan kempen itu adalah menggalakk­an orang ramai membawa sendiri beg untuk mengurangk­an kebergantu­ngan kepada penggunaan beg plastik.

“Beg plastik merupakan bahan pepejal sukar diurai dalam tanah serta memerlukan masa ratusan tahun sebelum hancur.

“Lantaran itu, ia boleh menyebabka­n tanah berasid dan tidak sesuai untuk pertanian selain menimbulka­n beberapa masalah lain.

“Plastik- plastik dibuang menjejaska­n pengaliran air sehingga boleh menyebabka­n air parit dan sungai membanjiri kawasan berdekatan apabila hujan lebat,” katanya.

Menurut Sempurai, kempen sama turut dilancarka­n di tempat-tempat lain termasuk di Pulau Pinang dan Selangor.

Bagaimanap­un, kempen ini hanya dapat dijayakan dengan kerjasama semua pihak termasuk pengurus pasar raya dan pemilik kedai.

Tambah beliau, penguranga­n kebergantu­ngan kepada beg plastik mengurangk­an jumlah sisa buangan perlu dilupuskan.

“Ini secara tidak langsung menyebabka­n kawasan tanah perlu digunakan bagi tujuan pelupusan berkuranga­n selain menjimatka­n penggunaan sumber tambahan bagi pembuatan beg plastik baharu,” jelasnya.

Hadir sama Timbalan Pengerusi MDLBS Kaunselor Robert Lau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia