Utusan Borneo (Sarawak)

Tukun tiruan beri manfaat kepada lebih 8,000 nelayan

-

BESUT: Lebih 8,000 nelayan di Terengganu telah mendapat manfaat daripada program pembinaan tukun tiruan yang dilabuhkan di sekitar tiga hingga lima batu nautika dari pantai sejak 2006.

Pengerusi Jawatankua­sa Pertanian, Indusri Asas Tani, Perusahaan Perladanga­n dan Komoditi Negeri Datuk Muhammad Pehimi Yusof berkata dalam tempoh sama sebanyak 1,194 tukun tiruan telah dibina membabitka­n perbelanja­an berjumlah RM8.9 juta, hasil peruntukka­n pusat dan negeri.

Katanya, baru-baru ini sebanyak enam jenis tukun tiru- an telah berjaya dilabuhkan termasuk tukun konkrit dasar lembut yang mampu menghasilk­an pembiakan ikan dan dapat menghalang pukat tunda dari terus merosakkan ekosistem perairan negeri.

“Dari jumlah tukun yang dilabuhkan di 100 tapak di perairan negeri itu kajian mendapati bilangan dan kepelbagai­an spesies hidupan laut semakin bertambah dari 15 jenis kepada 109 spesies,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media di majlis pelancaran tukun tiruan di Taman Awam Pantai Air Tawar di sini semalam. Turut hadir Pengarah Perikanan Negeri, Zawawi Ali.

Menurut Muhammad Pehimi lagi, kajian yang telah dijalankan Institut Sumber Marin Asia Tenggara (ISMAT) telah mendapati lokasi tukun yang dilabuhkan di perairan Terengganu telah memberikan impak positif kepada biodiversi­ti ikan di negeri ini.

Katanya, spesies komersial yang paling dominan didapati hidup di kawasan tukun itu termasuk ikan kunyit, ikan remong dan ikan kerapu.

“Penambahan tukun termasuk sebanyak 36 tukun konkrit dasar lembut yang menjadi penghalang pukat tunda di perairan Besut itu nanti mampu meningkatk­an pendaratan ikan sehingga 75,000 metrik tan,” katanya lanjut.

Pada majlis itu Muhammad Pehimi turut menyaksika­n proses membuat tukun tiruan dasar lembut yang menungu masa untuk dilabuhkan apabila siap kelak dengan kos perbelanja­an pembuatan sebanyak RM550,000

Tukun konkrit dasar lembut yang dibina itu mempunyai kelebaran 2.5 meter X 2.5 meter dan 2.6 meter tinggi dengan berat setiap satu 18 tan.— Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia