Utusan Borneo (Sarawak)

Warga emas perlu celik IT, ikut peredaran masa

-

BAGI menyahut saranan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg untuk menguasai teknologi digital, warga emas juga digalakkan supaya celik teknologi maklumat (IT) mengikut peredaran masa.

Pengerusi Pusat Aktiviti Warga Emas (PAWE) Lundu Mohd Jai Busri berkata, tuntutan itu memastikan golongan senior tidak ketinggala­n dalam menghadapi perubahan zaman.

Sehubungan itu, kemudahan Internet perlu disalurkan di PAWE untuk memudahkan ahli-ahli didedahkan dengan penggunaan teknologi baharu.

“PAWE merupakan pusat aktiviti yang melibatkan warga emas dan dengan adanya kemudahan Internet di pusat ini, maka ia memudahkan kami di sini untuk belajar menggunaka­n teknologi terkini,” katanya.

Mohd Jai mendedahka­n perkara itu ketika menerima kunjungan Unit Perhubunga­n Awam Jabatan Kebajikan Masyarakat Sarawak (PROJKMS) di Lundu, baru-baru ini.

Pada masa sama katanya, kewujudan PAWE juga dapat Kwong yang turut memantau kursus ini. dipromosik­an menggunaka­n media sosial kepada warga emas lain.

“Setakat ini, pihak PAWE cuma menguaruar­kan PAWE secara lisan dan mungkin masih ramai yang belum menyedari peranan PAWE,” katanya.

Mengulas lanjut, PAWE Lundu kini mempunyai seramai 449 orang ahli terdiri daripada 225 PENDUDUK di dua kampung iaitu Bitokan dan Selampit di Lundu berhadapan dengan krisis air yang kritikal sejak sebulan yang lepas.

Lebih menyedihka­n apabila tiada tindakan diambil oleh pihak berwajib bagi membantu penduduk di dua kampung bagi mengatasi masalah ini.

Salah seorang penduduk Kampung Bitokan yang ditemui, Nissen Nyonggim memberitah­u Utusan Borneo bahawa masalah ini telah berlarutan lebih daripada sebulan.

“Di kampung ini kami ada dua punca air iaitu daripada sistem air graviti kampung sendiri dan terbaharu yang baharu siap iaitu bekalan air terawat oleh pihak berwajib.

“Namun, sudah lebih sebulan kami tidak menerima bekalan air daripada kedua-dua punca air ini,” katanya.

Disebabkan masalah air ini, penduduk menurut Nissen bergantung kepada air tadahan hujan untuk kegunaan harian dan membeli air dari mesin air terawat di pekan Lundu bagi mereka yang mampu.

Bagi yang tidak berkemampu­an, mereka hanya bergantung kepada air tadahan hujan dan jika terpaksa mengambil air dari sungai bagi tujuan mencuci dan mandi.

“Kami memohon pihak yang berwajib untuk turun padang melihat sendiri masalah kami dan bantu kami mengatasi masalah ini.

“Sejak merdeka hingga kini, masalah air di kampung ini masih belum diselesaik­an dan bertambah buruk dengan pertambaha­n penduduk yang semakin padat di kampung ini,” katanya.

Masalah yang sama turut disuarakan oleh Jihon @Mida Nowil yang menjalanka­n perniagaan kedai makan di Kampung lelaki dan 224 wanita melibatkan pelbagai bangsa sejak ditubuhkan pada 26 April tahun lalu.

Menurutnya, pelbagai aktiviti dijalankan di PAWE termasuk gotongroyo­ng, memasak, keagamaan, sukaneka, berkebun dan kebajikan.

Lebih membanggak­an katanya, PAWE Lundu telah menerima Anugerah Warga Emas Aktif bagi tahun 2017 meskipun Selampit.

Katanya, penduduk telah menggunaka­n pelbagai kaedah untuk mengatasi masalah ini bermula dengan pembinaan sistem air graviti kampung namun kini sudah uzur dan tidak mampu menampung keperluan yang semakin bertambah.

Kaedah kedua katanya ialah pengagihan tangki baharu setahun ditubuhkan.

“Masyarakat menyambut baik penubuhan pusat ini, berdasarka­n pendaftara­n keahlian, ia menunjukka­n peningkata­n dari semasa ke semasa.

“Ini menunjukka­n objektif penubuhan PAWE berkesan dan tercapai serta mendatangk­an impak positif kepada masyarakat,” katanya. air 1Malaysia kepada setiap rumah namun tetap tidak membantu lebih-lebih lagi ketika musim kering berlarutan.

Selepas itu katanya, kampung ini menerima Projek Paip Air iM Sarawak, namun tidak juga berjaya menyelesai­kan krisis air.

“Sekarang ini sebahagian daripada penduduk di dua kampung ini sudah disambung dan dipasangka­n dengan bekalan air terawat daripada kerajaan.

“Paip ada tetapi airnya tidak ada, yang keluar cuma angin,” katanya kepada Utusan Borneo sambil menambah penduduk mengharapk­an hujan tetapi entah hujan entah tidak, harapkan sungai, sungai tercemar.

 ??  ?? TEKNIK BETUL: Salah seorang peserta mencuba kemahirann­ya membalut luka orang cedera.
TEKNIK BETUL: Salah seorang peserta mencuba kemahirann­ya membalut luka orang cedera.
 ??  ?? PAYAH: Melia anak buah kepada Jihon yang membantuny­a di kedai makan mencuci peralatan dapur menggunaka­n air tadahan.
PAYAH: Melia anak buah kepada Jihon yang membantuny­a di kedai makan mencuci peralatan dapur menggunaka­n air tadahan.
 ??  ?? TIADA AIR: Nissen, menunjukka­n paip yang dipasang di rumahnya bagi penyaluran bekalan air terawat namun sudah lebih sebulan tanpa air.
TIADA AIR: Nissen, menunjukka­n paip yang dipasang di rumahnya bagi penyaluran bekalan air terawat namun sudah lebih sebulan tanpa air.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia