Utusan Borneo (Sarawak)

Dua ahli perniagaan tidak mengaku terlibat penukaran wang palsu

-

MIRI: Dua ahli perniagaan masing- masing mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen terhadap tuduhan membuat penukaran 88 keping wang (mata wang asing) palsu.

Tan Kok Hua, 52, dari Taman Min Sing 2, Jalan Riam, Jalan Miri- Bypass di sini dan Cyril Wong Soo Chiong, 49, dari Taman Bandar Jaya, Jalan Tun Hussien Onn, Bintulu didakwa mengikut Seksyen 489B Kanun Keseksaan yang dibacakan bersama Seksyen 34 kanun yang sama.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan hukuman penjara hingga 20 tahun dan denda.

Menurut pertuduhan kes, kedua- dua tertuduh telah didakwa membuat penukaran atau membeli wang dalam Ringgit Malaysia (RM) dengan 88 keping mata wang asing SGD10,000 kepada pemilik premis Then Sheue Fung.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu dengan niat bersama pada jam 10.40 pagi, 1 Mei lalu di sebuah premis pengurup wang di Pusat Komersial Pelita di sini.

Di hadapan mahkamah, pegawai pendakwa ASP Koay Kok Ping memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk pengurusan kes memandangk­an kedua-dua tertuduh telah mengaku tidak bersalah serta minta dibicara lanjut.

Beliau turut mencadangk­an agar kedua- dua tertuduh dibebas dengan jaminan tunai masing- masing RM15,000 berserta dua penjamin tempatan.

Hakim Steve Ritikos meluluskan permohonan pihak pendakwa dan menetapkan 18 Mei ini untuk pengurusan kes manakala perbicaraa­n lanjut pula ditetapkan selama lima hari bermula 1 hingga 5 Oktober tahun ini.

Kedua-dua tertuduh kemudian diperintah­kan dibebas dengan jaminan tunai RM15,000 berserta dua penjamin tempatan setiap seorang sementara menunggu tarikh tersebut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia