Utusan Borneo (Sarawak)

Penggunaan­nya akan hasilkan keputusan yang lebih kukuh, cergas

-

KUALA LUMPUR: Standard Pasaran Kewangan Islam Antarabang­sa (IIFM) jika diguna pakai dalam industri kewangan Islam akan menghasilk­an keputusan yang lebih kukuh dan cergas, kata Danial Mah Abdullah, Ketua Pengarah Pusat Kewangan dan Perniagaan Antarabang­sa Labuan (Labuan IBFC).

Beliau berkata, penggunaan­nya juga akan menjadikan pertumbuha­n yang lebih seimbang dan saksama untuk komunit Islam dan global secara menyeluruh.

Perjanjian standard yang ditetapkan oleh IIFM menyediaka­n pengurusan mudah tunai merentas sempadan dan sebagai alat lindung nilai yang akan membantu men- gurangkan risiko berkaitan pengurusan aliran tunai, turun naik mata wang dan kadar pulangan yang tidak sepadan.

“Keupayaan untuk melindung nilai risiko pasaran dan mengurusmu­dahtunaipe­nting untuk pertumbuha­n berterusan dan pengantara­bangsaan kewangan Islam,” katanya dalam ucapan pembukaann­ya pada Seminar IIFM mengenai Pasaran Kewangan Islam, di sini semalam.

Seminar bertemakan Satu Spektrum Batasan dan Peluang Meluas – Ke arah Merealisas­ikan Pertumbuha­n Mampan dan Seimbang dalam Sektor Kewangan Islam itu dianjurkan bersama oleh IIFM dan Labuan IBFC.

Danial juga berkata aset kewangan Islam global telah meningkat kepada AS$2.4 trilion tahun lepas daripada AS$ 800 bilion pada 2007, manakala jumlah sukuk terkumpul meningkat kepada AS$ 376.6 bilion daripada AS$55.3 bilion dalam tempoh yang sama.

Sementara itu, aset Islam global dalam pengurusan juga meningkat kepada AS$117 bilion pada 2017 daripada AS$47 bilion sebelumnya.

“Kewangan Islam juga telah mengembang­kan skopnya, memasuki bidang pertumbuha­n baharu seperti menyokong projek pembanguna­n hijau, beretika dan mesra alam sekitar, membiayai perniagaan perdaganga­n halal antarabang­sa dan membiayai projek infrastruk­tur antarabang­sa,” katanya.

Danial berkata kewangan Islam juga telah memasuki sektor teknologi kewangan seperti ekuiti pendanaan masyarakat dan platform pembiayaan setara.

Beliau juga berkata IIFM akan memberi tumpuan kepada penyeragam­an dalam bidang seperti dokumentas­i sindiket Islam, produk dan perjanjian borong berkaitan emas, pertukaran asing Islam, lindung nilai komoditi dan produk pelaburan.

“Pelan yang standard akan meningkatk­an kecekapan dan ketelusan, serta menggalakk­an kepercayaa­n dan keyakinan untuk memacu industri kewangan Islam ke tahap matang yang lebih tinggi,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia