Utusan Borneo (Sarawak)

Segala dasar dan pembanguna­n yang dirancang tidak akan berubah meskipun kerajaan persekutua­n kini diterajui PH

- Oleh Mastura Ismail

LIMBANG: Kebajikan rakyat Sarawak terus menjadi agenda utama kerajaan negeri meskipun kerajaan persekutua­n kini diterajui Pakatan Harapan (PH).

Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata, segala dasar dan usaha pembanguna­n yang dirancang sebelum ini tidak akan berubah.

“Sarawak di bawah kerajaan sendiri akan meneruskan usaha untuk menjaga kebajikan rakyat di negeri ini.

“Pembanguna­n yang dirancang, projek yang dilulus sebelum ini di bawah wakil rakyat dan kementeria­n akan diteruskan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyampaia­n Bantuan Raya kepada pegawai masjid/surau, ibu tunggal dan anak-anak yatim sumbangan Lembaga Amanah Kebajikan Islam Limbang (LAKIL) di Dewan Suarah di sini, semalam.

Turut hadir ialah Menteri Muda Pertanian Dr Abdul Rahman Ismail, Ahli Parlimen Limbang Hasbi Habibollah, ADUN Batu Danau Paulus Palu Gumbang, Residen Bahagian Limbang Ir Ahmad Denney Ahmad Fauzi, Ketua Tabung Baitulmal Limbang Junidi Lamat dan Bendahari LAKIL, Mahmud Amit.

Awang Tengah yang juga Menteri Pembanguna­n Bandar dan Sumber Asli Kedua, Menteri Pembanguna­n Perindustr­ian dan Usahawan Sarawak berkata, rakyat di negeri ini tidak perlu risau dengan perubahan kepimpinan yang diterajui PH.

Sarawak tegasnya lagi, akan meneruskan corak kepimpinan yang ada sekarang sebagai kerajaan pembangkan­g yang bermaruah.

“Selain meneruskan pembanguna­n, keperluan dan ke- bajikan rakyat, Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg akan meneruskan usaha untuk menumpukan kepentinga­n rakyat Sarawak dalam menuntut hak- hak negeri ini.

“Kerajaan persekutua­n juga mempunyai tanggungja­wab untuk membantu rakyat termasuk di Sarawak berdasarka­n Perlembaga­an,” jelas beliau lagi.

Awang Tengah memberitah­u, kerajaan PH juga perlu melaksanak­an peranan membantu Sarawak seperti yang termaktub dalam Perlembaga­an termasuk memberi peruntukan kepada negeri.

Pada majlis itu, LAKIL menyerahka­n sumbangan kepada 166 ibu tunggal, 82 anak yatim serta sejumlah RM31,500 kepada 210 pegawai masjid dan surau di daerah ini.

Sarawak di bawah kerajaan sendiri akan meneruskan usaha untuk menjaga kebajikan rakyat di negeri ini. Pembanguna­n yang dirancang, projek yang dilulus sebelum ini di bawah wakil

diteruskan. ” rakyat dan kementeria­n akan Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan Timbalan Ketua Menteri

 ??  ?? DISANTUNI: Awang Tengah menyerahka­n duit raya kepada salah seorang anak yatim semalam. Turut kelihatan Paulus (kanan).
DISANTUNI: Awang Tengah menyerahka­n duit raya kepada salah seorang anak yatim semalam. Turut kelihatan Paulus (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia