Utusan Borneo (Sarawak)

Isu bayaran gratuiti: LTAT tarik balik saman terhadap Mohd Rafizi

-

KUALA LUMPUR: Lembaga Tabung Angkatan Tentera ( LTAT) menarik balik saman fitnah yang difailkan terhadap Naib Presiden PKR Mohd Rafizi Ramli berhubung kenyataann­ya mengenai bayaran gratuiti kepada pesara tentera.

Peguam Saiful Izham Ramli yang mewakili Mohd Rafizi ketika dihubungi pemberita hari ini berkata LTAT menarik balik saman itu ketika prosiding kes di dalam kamar Hakim Datuk Ahmad Zaidi Ibrahim semalam yang turut dihadiri peguam Izzat Othman dan Ahmad Syateer Izzat mewakili LTAT.

Saiful berkata mahkamah membatalka­n saman itu tanpa sebarang kos dan tanpa kebebasan untuk LTAT memfailkan saman yang baharu.

Kes saman berkenaan telah melalui perbicaraa­n dan LTAT memanggil saksi pertamanya, Timbalan Ketua Eksekutif LTAT Datuk Zakaria Sharif untuk memberi keterangan pada 28 Feb lepas.

Pada 6 Mei 2016, LTAT memfailkan saman fitnah terhadap Mohd Rafizi berhubung tiga kenyataann­ya mengenai bayaran gratuiti kepada pesara tentera bagi menuntut ganti rugi am, teladan dan perintah injunksi untuk menghalang defendan atau ejennya daripada menerbitka­n atau menyiarkan kenyataan berunsur fitnah terhadap plaintif.

Dalam pernyataan tuntutanny­a, LTAT mendakwa Mohd Rafizi mengeluark­an kenyataan bertajuk ‘Bayaran gratuiti pesara angkatan tentera lewat; LTAT perlu dedahkan risiko kewangan akibat 1MDB’ dalam laman blog dan laman Facebookny­a pada 21 Mac 2016.

Ia juga menyatakan pada 24 Mac 2016 melalui laman sesawang Malaysiaki­ni, Mohd Rafizi mengeluark­an kenyataan bertajuk ‘Rafizi: I have document showing LTAT’s link to 1MDB’.

Pada 28 Mac 2016, Mohd Rafizi didakwa mengulangi kenyataann­ya di laman Facebook yang bertajuk ‘Laporan ketua audit negara ke atas 1MDB mengesahka­n kesan masalah kewangan 1MDB ke atas LTAT”.

Plaintif mendakwa kenyataan yang dikeluarka­n Mohd Rafizi menuduh LTAT secara tidak langsung atau secara sindiran, tidak menjaga faedah, kebajikan dan tidak mempunyai wang untuk membayar pesara tentera. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia