Utusan Borneo (Sarawak)

Mahabbah Ramadan Raja Muda Perlis, program cakna asnaf rentas sempadan

-

PROGRAM Mahabbah Ramadan Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l bukan sahaja memperkuku­h hubungan dua hala antara Perlis dan Selatan Thailand malah membuktika­n cakna baginda terhadap golongan asnaf merentasi sempadan.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), Mohd Nazim Mohd Noor berkata baginda sangat komited dalam menjayakan program itu dan setiap tahun berkenan melawat tempattemp­at terpilih di Wilayah Andaman di Selatan KEMBARA Ramadan Temenggong yang diadakan setiap tahun sejak empat tahun lepas berjaya mendekatka­n lagi golongan asnaf dan rakyat di negeri dengan keluarga diraja Pahang.

Menerusi program sepenuhnya disertai putera bongsu Sultan Pahang, Tengku Arif Temenggong Pahang Tengku Fahd Mua’adzam Shah Sultan Ahmad Shah itu, golongan sasar turut menerima sumbangan berbentuk keperluan makanan dan wang tunai bagi meringanka­n beban mereka bagi Thailand untuk meninjau masyarakat Islam di sana.

“Terdapat enam Wilayah Andaman iaitu Krabi, Ranong, Phuket, Phang Nga, Trang dan Satun.

Tahun keempat ini kami pilih Satun untuk menyantuni golongan asnaf di sini di samping dapat meluangkan masa berinterak­si dan memahami budaya tempatan.

“Program ini menunjukka­n keprihatin­an baginda terhadap golongan memerlukan bukan sahaja terhad kepada rakyat di negeri baginda, malah rakyat di negara jiran juga mendapat perhatian menghadapi bulan puasa.

“Pada tahun ini sahaja kita telah mengenal pasti 110 buah keluarga dari seluruh daerah di negeri ini untuk menerima bantuan berkenaan.

Jadi kesempatan yang ada di bulan puasa ini memberikan ruang sebaiknya untuk kita mendekati rakyat, membantu mereka agar sama-sama dapat merasa kemeriahan menyambut bulan puasa sama seperti insan lain,” kata Tengku Fahd Mua’adzam Shah kepada Bernama di Dataran Rompin di Rompin malam Isnin. baginda,” katanya semasa mengiringi baginda pada program berkenaan di Satun, Thailand pada malam Isnin.

Beliau berkata sempena itu, baginda bersama Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Hajah Lailatul Shahreen Akashah Khalil berkenan beramah mesra dengan penduduk di Kampung Che Bilang serta Pondok Mamba’ul Ulum sebelum mengakhiri program dengan solat Tarawih bersama penduduk di Masjid Darul Makwa di Satun.

Mohd Nazim berkata Tuanku Syed Faizuddin merangkap Yang Dipertua

Pada program itu, Tengku Fahd Mua’adzam Shah bersama pasukan futsal Kuantan Rangers FC turut mendekati generasi muda di daerah Rompin dengan perlawanan persahabat­an dengan pasukan pilihan Rompin FA 1, 2 dan 3.

Mengakhiri kembara di daerah Rompin, beliau turut menziarahi 10 keluarga asnaf di Kampung Parit Raja dan di Masjid Pontian, Rompin untuk menyampaik­an bantuan dan bersahur bersama mereka.

Kembara Ramadan Temenggong bermula MAIPs juga berkenan menyampaik­an sumbangan kepada 119 asnaf termasuk anak-anak yatim dan menyerahka­n bantuan kewangan sebanyak RM5,000 untuk baik pulih Masjid Mahmudiah di Kampung Che Bilang.

Sementara itu Gabenor Satun, Patarapon Ratanaphic­hetchai berkata program Mahabbah Ramadan itu turut membuka peluang kepada Perlis dan Satun untuk berkolabor­asi dalam pelbagai bidang antaranya memajukan sektor pelanconga­n. — Bernama sejak Ahad lepas dengan daerah Maran menjadi lokasi pertama persinggah­an sebelum Tengku Fahd Mua’adzam Shah bersama anggota kembara lain menjelajah ke Kampung Sungai Lembing menyampaik­an sumbangan kepada 10 keluaga asnaf dan berbuka puasa di pusat pemulihan orang cacat di Sungai Lembing.

Program berkenaan dijadual berakhir pada 31 Mei ini di Raub dengan acara berbuka puasa bersama golongan asnaf di Kampung Masjid Kuala Semantan. — Bernama

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia