Utusan Borneo (Sarawak)

Buka semula lampu isyarat Persiaran Brooke-Jalan Keranji

-

SIBU: Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Assek Irene Mary Chang menyeru Majlis Perbandara­n Sibu ( MPS) mempertimb­ang untuk membuka semula persimpang­an lampu isyarat antara Persiaran Brooke dan Jalan Keranji.

Dalam satu kenyataan Chang berkata, pembukaan semula persimpang­an lampu isyarat itu akan memudahkan pengguna serta melancarka­n aliran trafik, terutama yang hendak menuju ke Jalan Tuanku Osman dan SMK Mthodist.

“I n i j u g a a k a n mengurangk­an kesesakan lalu lintas di Persimpang­an Brooke Drive dan Jalan Ramin serta di hadapan pintu masuk SMK Methodist.

“Apabila persimpang­an lampu isyarat ini dibuka semula, ia akan memberi laluan alternatif kepada pengguna terutama bagi mereka yang datang dari arah Jalan Oya dan Persiaran Brooke,” jelasnya.

Chang berkata, orang ramai menyambut baik langkah pihak MPS mengurangk­an kesesakan lalu lintas di kawasan bandar, namun perubahan itu haruslah diikuti dengan kajian yang mendalam untuk keselesaan pengguna.

“Lebih buruk lagi, perubahan yang dilakukan d e n g a n m e n u t u p persimpang­an lampu isyarat antara Brooke Drive dan Jalan Keranji ini memaksa orang ramai dan pemilik perniagaan mengikuti laluan yang jauh untuk sampai ke destinasi masing-masing.

“Ini menyukarka­n orang ramaiterma­sukpekerja­sampai ke pejabatnya di sekitar Jalan Tuanku Osman,” jelasnya.

Chang percaya, pembukaan semula persimpang­an lampu isyarat itu mempunyai lebih banyak kebaikan daripada keburukan.

“Dalam perkara ini, saya akan menulis surat rasmi kepada MPS bagi meminta pihak majlis mempertimb­ang semula perkara ini,” ujar beliau.

 ??  ?? IRENE CHANG
IRENE CHANG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia