Utusan Borneo (Sarawak)

Ahli Parlimen GPS komited teruskan kerjasama dengan Kabinet Malaysia

-

MIRI: Ahli Parlimen Gabungan Parti Sarawak ( GPS) komited akan meneruskan kerjasama erat dengan kesemua menteri dalam Kabinet Malaysia bagi meneruskan pembanguna­n khasnya di Sarawak.

Ahli Parlimen Sibuti Lukanisman Awang Sauni berkata, ini termasuk bekerjasam­a dengan dua menteri Sarawak yang dipilih menjadi Menteri Kerja Raya dan Timbalan Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

“Kita menyokong penuh pemilihan Ahli Parlimen Selangau Baru Bian dan Ahli Parlimen Stampin Chong Chieng Jen yang mewakili Sarawak dalam barisan kabinet,” katanya di sini semalam.

Baru mengangkat sumpah jawatan dan setia sebagai Menteri Kerja Raya manakala Chong menjadi Timbalan Menteri Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

“Kita amat berharap barisan menteri kabinet meneruskan agenda pembanguna­n rakyat khasnya membawa lebih banyak kemajuan untuk Sarawak khasnya di luar bandar,” jelasnya.

Lukanisman berkata, selaku Ahli Parlimen, beliau akan menyokong semua dasar yang dilaksanak­an kerajaan Pakatan Harapan (PH) selagi ia memberi manfaat kepada rakyat Sarawak.

“Kami juga memohon kerajaan mengekalka­n dasar- dasar yang menjaga kebajikan rakyat seperti bantuan rakyat, perumahan, tambah baik infrastruk­tur luar bandar dan sebagainya,” jelasnya.

Menurutnya, Parlimen Sibuti juga memerlukan Program Perumahan Rakyat (PPR) di kawasan Niah dan berharap kerajaan baharu ini mempertimb­angkan usul berkenaan.

“Kita juga yakin Baru mampu menggalas tanggungja­wabnya sebagai Menteri Kerja Raya serta memastikan projek Pan Borneo siap serta menambah akses jalan raya di luar bandar,” ujarnya.

Lukanisman juga mengucapka­n tahniah kepada Baru dan Chong yang telah dilantik dalam barisan menteri kabinet.

“Pelantikan mereka akan menyuntik dana untuk pembanguna­n Sarawak dan kami sebagai Ahli Parlimen pembangkan­g memberikan komitmen untuk bekerjasam­a demi untuk kemajuan negeri ini,” katanya.

 ??  ?? LUKANISMAN
LUKANISMAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia