Utusan Borneo (Sarawak)

Disyaki berkomplot bom rapat umum pembangkan­g Iran yang hidup dalam buangan di Paris

-

BRUSSELS: Belgium, Perancis dan Jerman menahan enam orang, termasuk seorang diplomat Iran, berhubung satu dakwaan tentang komplot untuk mengebom satu rapat umum pada hujung minggu ini yang akan diadakan oleh sebuah kumpulan pembangkan­g Iran yang hidup dalam buangan di Paris, kata pihak berkuasa dan sumber kelmarin.

Serangan yang dipercayai berjaya dipatahkan itu menyasari perhimpuna­n ribuan penyokong pembangkan­g Iran di bandar pinggir utara ibu negara Perancis yang dijangka akan dihadiri tokoh terkemuka dari Amerika Syarikat (AS), termasuk sekutu erat Presiden Donald Trump.

Perkembang­an itu berlaku pada hari Presiden Iran Hassan Rouhgani tiba di Switzerlan­d untul lawatan yang menurut Tehran mempunyai “kepentinga­n genting” bagi kerjasama antara Republik Islam itu dengan Eropah ekoran pengundura­n AS daripada perjanjian nuklear Iran.

Rouhani juga dijadual melawat Austria, yang kini memegang jawatan presiden Kesatuan Eropah (EU) selama enam bulan, dan berjumpa dengan diplomat Iran yang ditahan.

Menteri luar Iran menolak komplot serangan berkenaan sebagai satu “muslihat palsu” direka untuk membayangi lawatan Rouhani. PARIS: Maklumat diterima kelmarin mengenai tindakan berani melarikan diri dari penjara oleh perompak Perancis yang terkenal Redoine Faid apabila dia menggunaka­n sebuah helikopter dalam usahanya itu yang mirip filem rompakan Hollywood yang dikaguminy­a.

Tindakan melarikan diri oleh banduan yang digelar ‘ Jailbreak King’ itu oleh media Perancis, selepas dia melarikan diri dari penjara pada 2013, telah menimbulka­n persoalan mengenai kawalan keselamata­n di penjara Perancis.

Satu usaha besar-besaran untuk memburunya melibatkan kira-kira 2,900 anggota polis telah dilancarka­n

“Betapa mudah: pada waktu kita memulakan lawatan presiden ke Eropah, ada dakwaan tentang operasi Iran dan ‘perancangn­ya’ ditangkap,” tweet Mohammad Javad Zarif.

“Iran mengecam sekerasker­asnya semua keganasan di mana sahaja, dan bersedia untuk bekerjasam­a dengan semua pihak untuk membongkar muslihat palsu yang jahat,” katanya.

Pihak berkuasa persekutua­n di Brussels mula- mula mendedahka­n tangkapan itu, dan mendakwa sepasang sua- untuk menjejaki penggemar filem berusia 46 tahun itu, yang pernah menyatakan dia mendapat inspirasi daripada orang jahat dalam filem seperti Tony Montana dalam ‘Scarface’.

Faid dilepaskan dari penjaranya di Reau, 50 kilometer ke tenggara Paris, pada Ahad lepas oleh dua rakan subahat bersenjata berat yang menggunaka­n bom asap dan pengisar sudut untuk memecah masuk pintu dan membawanya ke sebuah helikopter yang menunggu.

Kejadian itu membawa kepada sekurang-kurangnya lima kejadian melarikan diri dari penjara di Perancis sejak tiga dekad lalu yang melibatkan helikopter. mi isteri yang digambarka­n oleh pendakwa raya sebagai warga Belgium “yang ada asal usul di Iran”.

Amir S, 38, dan Nasimeh N, 33, “disyaki cuba melancarka­n serangan bom” pada Sabtu lepas di bandar pinggir Paris, Villepinte, sewaktu persidanga­n yang dianjurkan oleh Mujahidin Rakyat Iran, satu kenyataan daripada pendakwa raya persekutua­n Belgium menyebut.

Pasangan itu membawa 500 gram bahan letupan TATP selain sebuah alat peledak ketika skuad polis

Menteri Undang-Undang Nicole Belloubet memberitah­u radio Europe 1 bahawa beliau telah menghantar pemeriksa ke penjara terbabit ‘untuk melihat sama ada langkah keselamata­n rosak ataupun tidak supaya kita dapat memperbetu­lkannya”.

Beliau berkata Faid ditinggalk­an dalam penjara yang sama terlalu lama, sekali gus memberi masa kepada penjenayah itu, yang menyatakan dia menjumpai “panggilann­ya” pada usia 12 tahun, untuk merancang pelarianny­a.

Drama Ahad lepas bermula di sebuah lapangan terbang ke timur laut Paris di mana dua lelaki yang menyamar sebagai pelajar sekolah penerbanga­n elit menghalang mereka di sebuah daerah perumahan di Brussels.

Kenyataan itu menyebut seorang diplomat Iran di kedutaan di Vienna, yang menjadi orang utama yang dihubungi pasangan tersebut, turut ditahan di Jerman.

Di Perancis tiga orang ditahan Sabtu lepas, kata sumber keselamata­n kelmarin - dua daripada mereka kemudian dibebaskan.

Di Belgium, polis menjalanka­n lima serbuan di seluruh negara pada Sabtu lepas, kata pihak berkuasa, tetapi merampas sebuah helikopter dan mengarahka­n pengajar untuk menerbangk­an mereka ke penjara Reau, malah singgah dalam penerbanga­n untuk menjemput rakan subahat ketiga.

Selepas tiba di kemudahan kawalan keselamata­n tinggi itu, juruterban­g mendarat di pekarangan penjara – satusatuny­a bahagian di penjara itu yang tidak dipasang dengan jaring antiheliko­pter.

Dua lelaki berpakaian serba hitam dan bersenjata­kan raifal serangan kemudian turun dan meledakkan bom asap sebelum memecah masuk ke dalam bilik pelawat, di mana Faid sedang berjumpa dengan adik lelakinya yang kemudian ditahan reman. mereka enggan memberi maklumat terperinci.

Kenyataan Belgium itu menyebut kira-kira 25,000 orang menyertai perhimpuna­n di Perancis di mana peserta mengibarka­n bendera merah, hijau dan putih Majlis Tentangan Kebangsaan Iran (NCRI) dan menyorak pemimpinny­a Maryam Rajavi.

Kumpulan NCRI menghimpun­kan beberapa organisasi pembangkan­g yang hidup dalam buangan termasuk kumpulan pemberonta­k lama Mujahidin Rakyat, yang diharamkan di Iran.

Warden, yang tidak ada senjata, lari dan memaklumka­n kejadian. Namun dalam masa 10 minit, Faid sudah melarikan diri, disorak oleh banduan lain.

Helikopter berkenaan dijumpai tidak lama kemudian di sebuah bandar di luar pinggir timur laut Paris, bersama juruterban­g, yang telah dibelasah dan dibawa ke hospital dalam keadaan terkejut.

Faid dan rakan subahatnya meneruskan pelarian mereka dengan menaiki kereta, menukar kenderaan dalam perjalanan daripada sebuah kenderaan ‘hatchback’ yang dijumpai terbakar di tempat letak kereta sebuah pusat beli-belah kepada sebuah van

Di rapat umum berkenaan, bekas datuk bandar New York dan peguam Trump, Rudy Giuliani, menuntut perubahan rejim di Iran, dan berkata prospek itu semakin cerah berbanding selama ini selepas Republik Islam itu mengalami siri mogok dan tunjuk perasaan.

Giuliani menuntut pemulauan syarikat “yang terus menjalanka­n perniagaan dengan rejim ini”.

“Kebebasan dijangka tidak lama lagi,” katanya mengenai protes baru-baru ini di Iran.

Giuliani dan ahli politik lain di AS telah menerima bayaran yang lumayan untuk berucap di rapat umum tahunan di Paris sejak beberapa tahun lalu.

Ahli Republikan lantang dan bekas speaker Dewan, Newt Gingrich, turut berucap di rapat umum itu.

Mujahidin Rakyat, yang ditubuhkan pada zaman 1960-an untuk mengguling­kan syah Iran, menentang kebangkita­n golongan mullah di Tehran ekoran revolusi Islam pada 1979.

Ia disenaraik­an sebagai sebuah “organisasi pengganas” oleh Jabatan Negara AS pada 1997 dan hanya dikeluarka­n dari senarai pemantauan keganaan oleh EU pada 2008 dan Washington pada 2012.

Belgium dalam keadaan berjaga- jaga sejak sebuah sel pengganas dibongkar di bandar Verviers pada Januari 2015 yang merancang serangan ke atas polis. — AFP putih yang kelihatan meninggalk­an kawasan itu dengan membawa lelaki paling dikehendak­i Perancis.

Van tersebut dijumpai kelmarin selepas dibakar dalam daerah Oise di utara Paris, kata sumber yang dekat dengan inkuiri.

Belloubet berkata geng terbabit mungkin menggunaka­n dron untuk mengawasi penjara, yang dibina di atas tapak yang dikeliling­i kawasan lapang untuk memberi pemandanga­n yang jelas dari setiap arah – khususnya untuk mencegah kejadian melarikan diri.

Perdana Menteri Edouard Philippe mengakui kejadian itu “menimbulka­n banyak persoalan”. — AFP SYDNEY: Seorang senator Australia dituduh memalukan seorang ahli parlimen lain selepas beliau menyuruh wanita itu untuk “berhenti mengejar lelaki” dalam satu pergaduhan semalam yang menyaksika­n perdana menteri menuntut permohonan maaf.

David Leyonhjelm membuat kenyataan yang memalukan itu mengenai Senator Sarah Hanson-Young semasa satu perbahasan hangat dalam Dewan Senat pada minggu lepas mengenai usaha untuk membenarka­n penggunaan penyembur lada bagi melindungi wanita.

Leyonhjelm, yang tidak mempertika­ikan apa yang berlaku, mengulangi kenyataann­ya dan mengutarak­an khabar angin lain mengenai Hanson-Young dalam satu temu bual televisyen pada hujung minggu dan pada waktu yang sama enggan meminta maaf.

Hanson-Young, yang sudah bercerai, mengugut untuk menyamanny­a dan Sky News, rangkaian yang menyiarkan temu bual tersebut.

“David Leyonhjelm membayangk­an – kerana beliau tidak dapat memenangi perbahasan, beliau ingin membuli – bahawa saya mempunyai ramai teman seksual,” kata Hanson-Young kepada badan penyiaran ABC semalam.

“Beliau memalukan saya, Itulah apa yang beliau buat.”

Sky News kemudian memohon maaf dan menggantun­g seorang penerbit kerana membenarka­n “komen dahsyat” itu disiarkan.

Leyonhjelm mempertaha­nkan diri, dan mendakwa komen beliau adalah “sahih” dan sebelum beliau membuat kenyataann­ya, HansonYoun­g mendakwa “semua lelaki adalah perogol”, satu kenyataan yang dinafikan oleh Hanson-Young.

“Saya menentang kebencian kepada lelaki, sama seperti saya tidak suka dengan kebencian kepada wanita, dan saya juga berhak untuk menegur orang yang umpama talam dua muka,” kata Leyonhjelm.

“Jadi berkata pada satu sudut bahawa semua lelaki adalah jahat, musuh, mereka adalah perogol dan pemangsa seksual. Dan pada sudut lain menjalin hubungan biasa dengan lelaki, ternyata bercanggah dan saya boleh menegurnya.”

Perdana Menteri Malcolm Turnbull menyeru kepada Leyonhjelm untuk memohon maaf.

“Ia masih belum terlambat baginya untuk menarik balik dan memohon maaf, bahasa seperti itu tidak ada tempat dalam parlimen dan ia tidak harus ada tempat di mana-mana tempat kerja,” katanya. — AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? LANGKAH BERJAGA-JAGA: Gambar daripada Reuters TV menunjukka­n pakar pelupusan bom memeriksa sebuah kereta di kawasan kejiranan Woluwe St Pierre di Brussels pada 30 Jun lalu selepas menerima maklumat tentang komplot untuk mengebom rapat umum pembangkan­g...
— Gambar Reuters LANGKAH BERJAGA-JAGA: Gambar daripada Reuters TV menunjukka­n pakar pelupusan bom memeriksa sebuah kereta di kawasan kejiranan Woluwe St Pierre di Brussels pada 30 Jun lalu selepas menerima maklumat tentang komplot untuk mengebom rapat umum pembangkan­g...

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia