Utusan Borneo (Sarawak)

MBM kenal pasti lokasi perangkap sampah

-

MIRI: Majlis Bandaraya Miri (MBM) dengan kerjasama Lembaga Sungai- Sungai Sarawak ( LSS) Bahagian Miri semalam, mengenal pasti beberapa lokasi yang dirasakan sesuai untuk memasang perangkap sampah di sepanjang Sungai Miri dalam usaha membersihk­an sungai itu daripada sampahsara­p.

Usaha tersebut dilaksanak­an di bawah jawatankua­sa khas Pasukan Bertindak Kebersihan Sungai yang terdiri daripada LSS dan MBM membabitka­n Jawatankua­sa LA21, Jabatan Kejurutera­an, Penyelengg­araan dan Kesihatan Awam serta Jabatan Kebersihan Awam serta Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB), Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

Diketuai Datuk Bandar Adam Yii, pegawai daripada setiap agensi terbabit termasuk pegawai Jabatan Tanah dan Survei ( JTS) menelusuri sepanjang Sungai Miri bermula dari Jeti Piasau Utara di sini sejauh beberapa kilometer untuk mengenal pasti lokasi sesuai.

“Lokasi yang dikenal pasti untuk pemasangan perangkap sampah ini kelak akan dibincang secara terperinci oleh Pasukan Bertindak Kebersihan Sungai sebelum diserahkan kepada pihak JTS untuk kelulusan bagi membina projek tersebut,” katanya kepada Utusan Borneo di sini semalam.

Menurut Adam, hanya setelah l okasi untuk projek itu sesuai dan diluluskan JTS baharulah pihaknya akan memulakan langkah seterusnya dan mengumumka­n lokasi tersebut.

K a t a n y a , p r o g r a m kebersihan sungai yang dilaksanak­an di bawah jawatankua­sa bertindak itu diharap dapat membantu usaha membersih dan mengurangk­an sampah yang hanyut di Sungai Miri dan seterusnya hanyut ke laut serta mengotorka­n pantai-pantai di sini.

“Lawatan kita menelusuri Sungai Miri pada pagi ini bertujuan mengenal pasti lokasi yang sesuai untuk membolehka­n perangkap sampah ini dipasang bagi mengurangk­an kesannya terhadap alam sekitar dan indeks kebersihan Sungai Miri,” ujarnya tanpa mendedahka­n kos projek tersebut.

Pada masa yang sama, beliau terus menyeru orang awam supaya bersikap lebih bertanggun­gjawab dengan tidak membuang sampah ke dalam sungai bagi mengelak Sungai Miri terus tercemar dan kotor dengan longgokan sampah yang hanyut, di samping turut mengotorka­n pantai-pantainya.

 ??  ?? CARI: Pasukan bertindak yang ditubuhkan khas menelusuri Sungai Miri untuk mencari lokasi sesuai bagi membina projek perangkap sampah.
CARI: Pasukan bertindak yang ditubuhkan khas menelusuri Sungai Miri untuk mencari lokasi sesuai bagi membina projek perangkap sampah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia