Utusan Borneo (Sarawak)

Kementeria­n bincang keperluan laksana rumah mampu milik untuk B40 dan M40

-

BINTULU: Kementeria­n Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sarawak telah membincang­kan mengenai keperluan pelaksanaa­n rumah mampu milik untuk golongan berpendapa­tan rendah (B40) dan pertengaha­n (M40) berkaitan dasar perumahan rakyat baharu untuk negeri ini.

Menterinya Datuk Dr Sim Kui Hian berkata, beliau telah berbincang mengenai keperluan perrumahan itu dengan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg termasuk di peringkat pemaju dengan harapan ada panduan khusus untuk negeri ini pada tahun hadapan untuk menjaga pelaksanaa­n pembanguna­n rumah kos rendah dan pada masa sama membantu pemaju.

Justeru katanya, Ketua Menteri akan meneruskan beberapa dasar antaranya berkaitan kewangan negeri ini supaya ada autonomi sepenuhnya dengan mendapatka­n hasil pendapatan melalui sumber minyak dan gas yang dimiliki Sarawak bagi membantu dasar-dasar pembanguna­n yang berman- faat kepada rakyat.

Selain itu katanya, Sarawak juga akan meneruskan dasar autonomi politik yang merupakan dasar penting yang menuntut rakyat Sarawak agar bersatu.

“Keadaan negeri ini mesti stabil dan rakyat perlu memikirkan cara yang dapat dilakukan untuk maju ke depan terutamany­a dalam mempelbaga­ikan kegiatan ekonomi.

“Apabila mampu mem- pelbagaika­n ekonomi negeri ini, maka Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) akan meningkat dan dengan autonomi, negeri ini akan dapat membuat lebih banyak pembiayaan khususnya berkaitan pembanguna­n perumahan untuk rakyat,” ujarnya berucap merasmikan Jerayawara Perumahan dan Hartanah SHEDA di Bintulu Commerce Square Mall di Parkcity Commerce Square di sini, semalam.

Dr Sim berkata, adalah penting untuk setiap rakyat Sarawak memiliki rumah dan pihaknya akan berbincang dengan pemaju berkenaan pendekatan sesuai untuk memastikan usaha ini dapat dilaksanak­an.

Justeru katanya, Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Sarawak (SHEDA) juga perlu bersatu dengan memastikan para pemaju menyertai mereka memandangk­an Tribunal Perumahan Sarawak kerap menerima banyak aduan berkaitan pemaju yang memberi gambaran buruk kepada imej pemaju perumahan di negeri ini.

Terdahulu, sebanyak 48 ruang pameran perumahan dan komersial diwujudkan dalam jerayawara yang diadakan secara tahunan oleh SHEDA tersebut.

Hadir sama Presiden SHEDA Dr Christophe­r Ngui, Naib Presiden SHEDA merangkap Pengerusi SHEDA Cawangan Bintulu Joshua Sia Kee Wei, Pengerusi penganjur George Liang Ngee Ping, ahli-ahli majlis, penasihat dan ahli-ahli SHEDA.

 ??  ?? MARTABATKA­N PENDIDIKAN: Para mahasiswa UPMKB ketika mengadakan sesi akademik bersama pelajar sekolah di Kampung Ulu Segan.
MARTABATKA­N PENDIDIKAN: Para mahasiswa UPMKB ketika mengadakan sesi akademik bersama pelajar sekolah di Kampung Ulu Segan.
 ??  ?? PENERANGAN: Dr Sim (dua kanan) mendengar penerangan oleh ahli majlis tertinggi SHEDA mengenai pembanguna­n perumahan dan pusat komersial yang dilaksanak­an oleh pemaju di Bintulu.
PENERANGAN: Dr Sim (dua kanan) mendengar penerangan oleh ahli majlis tertinggi SHEDA mengenai pembanguna­n perumahan dan pusat komersial yang dilaksanak­an oleh pemaju di Bintulu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia