Utusan Borneo (Sarawak)

Cadangan turunkan umur mengundi kepada 18 tahun wajar dipertimba­ng

-

KUCHING: Menurunkan umur sah mengundi kepada 18 tahun di negara ini mungkin satu cadangan baik dari segi trend perubahan politik namun ia perlu dilihat juga kesan kelangsung­an pentadbira­n negara.

Timbalan Naib Canselor ( Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Profesor Mohd Fadzil Abdul Rahman menyatakan maka itu cadangan menurunkan umur mengundi itu memerlukan kajian imperikal.

“Cuma yang mungkin perlu diberikan perhatian adalah pada aspek emosi dan sifat menentang yang senemangny­a menjadi lumrah bagi golongan muda.

“Kebijaksan­aan memilih, keupayaan membuat analisis, berjiwa besar, dan melawan sentimen adalah antara kriteria yang menuntut pengalaman dan kebijaksan­aan.

“Kebolehan bertutur dan penguasaan diri sebagai seorang orator ( pembicara) sahaja tiada sinonimnya dengan kematangan dan kebijaksan­aan.

“Maka sebaikya perlu diadakan sedikit kajian imperikal terhadap cadangan ini,” katanya kepada Utusan Borneo di sini, kelmarin.

Beliau berkata, bukan soal tidak mengiktira­f atau rasa kurang yakin, namun yang lebih penting dari itu, jangan hanya kerana trend dan dominasi kumpulan usia, kelangsung­an pentadbira­n negara menjadi tidak stabil.

Katanya, jika ada bersama dasar baharu 18 tahun itu dilengkapi dengan program kualiti pembudayaa­n yang boleh memberi nilai tambah dan nembantu mematangka­n serta menanam tahap profesiona­lisma yang tinggi di kalangan generasi ini, tidak mustahil usaha ini boleh diteruskan.

“Jangan hanya terlalu ingin melakukan perubahan atas nama perubahan namun tiada mekanisme sokongan. Sudah tiba masanya jika ingin berubah tetapi biarlah ia secara holistik.

“Seperkara lagi yang mungkin kerajaan baharu sepatutnya pertimbang­kan bagi menambah baik sistem sedia ada adalah dengan mengisytih­arkan setiap warganegar­a yang sah dan telah mencapai usia layak mengundi seharusnya didaftarka­n secara automatik,” katanya sambil menambah tanpa perlu lagi membuat daftar pengundi sepertiman­a yang dilaksanak­an pada waktu ini.

Fadzil berkata, selain menjimatka­n kos, urusan dan masa, ia juga akan lebih memberikan peluang dan ruang untuk golongan berkenaan turut mengundi. KUCHING: Cadangan menurunkan umur kelayakan mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun wajar dipertimba­ngkan agar hak golongan berusia dalam lingkungan menjelang dewasa itu dapat digunakan untuk membuat keputusan penting dalam pemerintah­an negara.

Pensyarah Kanan Sains Pentadbira­n dan Pengajian Polisi UiTM Sarawak Dr Saudi Narani berkata, usia 18 tahun boleh dianggap sebagai usia matang, bahkan ia dianggap matang di kebanyakan negara.

Malah katanya, usia berkenaan boleh mulai bekerja dalam perkhidmaa­n awam, tentera, swasta dan umur yang KUCHING: Cadangan menurunkan usia mengundi kepada 18 tahun perlu diteliti serta diiringi dengan pendekatan terbaik kerana ia melibatkan usia yang masih muda.

Bagi golongan belia atau remaja itu sendiri, mengakui pada usia ini mereka lebih banyak terpengaru­h dengan orang sekeliling atau rakan sebaya dalam keputusan dibuat.

Menurut, Mohd Ezran Surya, 20, segelintir daripada golongan remaja khasnya masih terikut-ikut atau dipengaruh­i dalam membuat sebarang keputusan.

Katanya, ia apa lagi keputusan yang melibatkan pentadbira­n negara yang dibimbangi keputusann­ya akan memberi kesan kepada perkara berkenaan. sah untuk mendiri rumah tangga serta bergiat dalam politik dengan menjadi ahli parti.

“Mengapa pula tidak boleh mengundi? Jika banyak negara lain di serata dunia dapat menerima rakyat berusia 18 tahun, 17 tahun malah 16 tahun mengundi, mengapa Malaysia tidak boleh?

“Malaysia boleh. Usia 18 tahun kalau bersekolah sudah melepasi taraf SPM, maka sudah boleh membuat keputusan walaupun mereka masih lagi bergantung kepada ibu bapa untuk membuat keputusan.

“Disebabkan mereka masih dalam jagaan bukan bermakna mereka tidak boleh

“Pada saya umur itu mungkin belum matang sepenuhnya dari aspek membuat keputusan dan saya percaya ada di antara mereka mengikut kata hati dalam memilih sedangkan ia melibatkan demokrasi.

“Mungkin ada juga di antara mereka ini belum lagi boleh menilai yang baik dan buruk kesannya serta terikutiku­t,” katanya.

Bagi seorang pelajar kolej swasta, Jennifer Jenell pula berkata jika cadangan berkenaan dilaksanak­an ia perlu ada pendekatan baik.

Katanya, ia bagi mengelakka­n keputusan yang akan memberi kesan kepada pemerintah­an.

“Memang tidak dinafikan golongan remaja atau belia ini nantilah yang bakal menera- mengundi, kita mesti belajar memberi mereka peluang,” katanya kepada Utusan Borneo di sini, kelmarin.

Pada Rabu lepas, MalaysiaKi­ni dipetik sebagai berkata, kabinet bersetuju untuk meminda Perlembaga­an Persekutua­n bagi menurunkan umur kelayakan mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun, kata Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Katanya bagi mendapatka­n persetujua­n dua pertiga Dewan Rakyat untuk meluluskan pindaan tersebut, beliau akan bertemu dengan semua ahli parlimen dalam kalangan belia tanpa mengira parti politik untuk me- jui negara dan mereka harus diberi peluang mengundi seawal usia 18 tahun.

“Namun kita perlu juga memikirkan kesan lain daripada pelaksanaa­n itu kerana ia meletakkan negara pada tangan muda memilih. Mungkin tidak semua yang dapat menilai proses demokrasi pada usia itu,” katanya.

Pada Rabu lepas, MalaysiaKi­ni dipetik sebagai berkata, kabinet bersetuju untuk meminda perlembaga­an persekutua­n bagi menurunkan umur kelayakan mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun, kata Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Katanya, bagi mendapatka­n persetujua­n dua pertiga Dewan Rakyat untuk me- nubuhkan Kaukus Belia.

Tambah Saudi, pada usia remaja keputusan mereka adalah telus dan berkaitan langsung dengan bagaimana kehidupan menjejaska­n mereka, maka itu mereka harus dianggap sebagai pembuat keputusan.

“Jika golongan pada usia 18 tahun mengundi sudah pasti landskap politik negara berubah secara drastik dan saya berasakan Malaysia Baharu di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) lebih baik.

“Generasi baharu lebih kepada antirasuah, benci kroni, benci kleptokrat serta mereka mengamalka­n pentadbira­n moden, cekap dan berkesan yang melengkapk­an slogan luluskan pindaan tersebut, beliau akan bertemu dengan semua ahli parlimen dalam kalangan belia tanpa mengira parti politik untuk menubuhkan Kaukus Belia. ‘ Bersih, Cekap, Amanah’ yang dimulakan Perdana Menteri Tun Mahathir pada 30 tahun lalu (1982),” tegasnya.

Bahkan beliau memberitah­u dari segi statistik, jumlah pengundi pasti akan meningkat dengan drastik dengan mengambil contoh pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) menyaksika­n 14.9 juta pengundi berdaftar.

Katanya, berdasarka­n populasi remaja dan dewasa terkini ( berusia 15 tahun hingga 65 tahun), mereka adalah 72 peratus daripada 32 juta jumlah populasi pada tahun 2018.

“Jika kumpulan remaja menjadi pengundi baharu MIRI: Seorang lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas tuduhan memiliki dadah berbahaya jenis Methamphet­amine.

Lau Sie Kiet, 28, dari Tudan Fasa 3 di sini telah didakwa mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 12 (3) akta yang sama.

Mengikut kesalahan ini, tertuduh boleh didenda sehingga RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua- duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Berdasarka­n pertuduhan kes, tertuduh bukan sebagai seorang yang diberi kuasa di bawah ADB 1952, didapati ada memiliki satu peket plastik kecil disyaki mengandung­i dadah berbahaya jenis Methamphet­amine seberat 1.25 gram (berat kasar). pada PRU15 pada masa hadapan, pengundi mungkin mencapai jumlah 23 juta dan sudah pasti mereka adalah pengundi berdaftar.

“Ini amat besar jumlahnya yang akan mengubah landskap besar- besaran di Malaysia dan ia kelebihan daya saing kepada kerajaan PH berbanding kerajaan sebelumnya,” kata Saudi sambil menambah tanpa prejudis mengenai populasi undi, negara perlu mendengar suara daripada generasi muda.

Katanya, ia apabila merancang masa depan, mereka (remaja) harus terlibat kerana masa depan mereka mempengaru­hi kehidupan kumpulan itu.

Methamphet­amine merupakan satu item yang terkandung di dalam Bahagian III Jadual Pertama ADB 1952.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 1.20 petang, 17 September lalu di belakang sebuah rumah di Tudan Fasa 3 di sini.

Bagaimanap­un, tiada pengakuan salah tertuduh direkodkan.

Pegawai pendakwa Inspektor Mohd Khairi Mohd Noor memohon ditetapkan satu tarikh baharu untuk sebutan lanjut sementara menunggu laporan kimia berhubung barang kes disiapkan.

Majistret Zuraini Ali Musa membenarka­n permohonan itu dan menetapkan 18 Oktober dengan untuk sebutan lanjut kes.

 ??  ?? MOHD EZRAN
MOHD EZRAN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia