Utusan Borneo (Sarawak)

Kolej Antarabang­sa Fajar anjur majlis konvokesye­n ke-11

-

MIRI: Kolej Antarabang­sa Fajar semalam mengadakan majlis konvokesye­n ke-11 bertempat di Hotel Pulman Miri Waterfront, sini.

Seramai 301 pelajar berjaya menamatkan pengajian dengan seorang pelajar dianugerah­kan Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian) Keselamata­n, Kesihatan dan Alam Sekitar, Ijazah Sarjana Muda Pengurusan (2), Ijazah Sarjana Muda Eksekutif Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (8), Diploma Eksekutif Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (3), Diploma Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (220), Diploma Perakaunan (14), Diploma Pengajian Perniagaan (30) dan Diploma Pengurusan Sumber Manusia (23).

Dalam ucapan tahniah beliau kepada para graduan, Ketua Pegawai Eksekutif Kolej Antarabang­sa Fajar Dr Peter Tham berkata, dalam mengharung­i dunia yang kian berubah di mana pengetahua­n semalam tidak semestinya relavan hari ini, pendidikan adalah satu-satunya jalan untuk memperoleh masa depan yang lebih baik.

Justeru katanya, Kolej Antarabang­sa Fajar sebagai institusi pengajian tinggi ulung yang memainkan peranannya dalam membentuk modal insan untuk generasi akan dating akan kekal sebagai institusi pengajian pilihan utama di mana para pelajar, dengan pencapian mereka, mampu menyumbang kepada pembanguna­n masyarakat dan negara.

Kata Dr Tham lagi, sejak penubuhann­ya pada 1996, Kolej Antarabang­sa Fajar telah melahiran ribuan graduan berkaliber yang diperlukan oleh industri dalam bidang berkaitan.

Beliau menambah, Diploma Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan Kolej Antarabang­sa Fajar yang mendapat pengiktira­fan Jabatan Keselamata­n dan Kesihatan Perkerjaan (DOSH) serta Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) yang diperkenal­kan sejak 2006, masih menjadi program pilihan tertinggi di kalangan pelajar.

Menurut beliau lagi, ramai graduan Diploma Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan telah pun menjawat jawatan profesiona­l dan memperoleh gaji yang lumayan.

Sementara itu, Pengerusi Institut Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan (NIOSH) Tan Sri Lee Lam Thye dalam perutusan tahniah beliau berkata: “Kelayakan berkualiti dan diiktiraf akan membuka pintu peluang untuk melangkah ke alam pekerjaan di mana anda seharusnya berkeyakin­an untuk mengaplika­sikan apa yang telah dipelajari ke dalam dunia sebenar.”

Namun begitu, beliau mengingatk­an para graduan selain pengetahua­n dan kemahiran, mereka perlu memiliki disiplin yang baik, sikap positif dan berketeram­pilan tinggi yang akan membolehka­n mereka tampil cemerlang serta dapat menyumbang ke arah yang positif dan berguna.

Beliau turut mengucapka­n tahniah kepada Kolej Antarabang­sa Fajar yang telah menyediaka­n peluang pengajian tinggi terutamany­a dalam bidang keselamata­n dan kesihatan peker- jaan (OSH) di mana selain memenuhi keperluan tenaga kerja, kolej tersebut juga memainkan peranan dalam menyumbang ke arah kesedaran OSH dalam masyarakat.

Selaku Pengerusi NIOSH, beliau sentiasa menekankan pentingnya keselamata­n dan kesihatan pekerjaan dalam pembentuka­n negara bangsa.

“Seperti apa yang saya telah perkatakan, keselamata­n dan kesihatan pekerjaan seharusnya menjadi agenda rakyat dan kita seharusnya merakyatka­n keselamata­n dan kesihatan pekerjaan supaya mereka memahami aspek ini,” katanya.

Lee turut menyeru Kolej Antarabang­sa Fajar bersamasam­a berganding bahu untuk mencipta masa depan yang lebih cemerlang bagi para belia yang akan menjadi impak kepada masyarakat.

 ??  ?? TERUSKAN USAHA: Lee (dua kanan) menyampaik­an diploma kepada Terisa Leja Alin – pelajar terbaik Diploma Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan sambil disaksikan oleh Dr Tham (kiri) dan pensyarah kanan Dr John Sammy (kanan).
TERUSKAN USAHA: Lee (dua kanan) menyampaik­an diploma kepada Terisa Leja Alin – pelajar terbaik Diploma Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan sambil disaksikan oleh Dr Tham (kiri) dan pensyarah kanan Dr John Sammy (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia