Utusan Borneo (Sarawak)

Polis tahan tiga individu terlibat kes jenayah di tiga negeri

-

BALIK PULAU: Tiga individu termasuk sepasang kekasih yang dipercayai terlibat dalam kegiatan samun, curi dan pecah rumah sekitar Pulau Pinang, Kedah dan Perak berjaya ditahan polis di dalam dua serbuan di negeri ini pada Rabu.

Ketua Polis Daerah Barat Daya Supt A.A Anbalagan berkata polis mendapat maklumat daripada seorang pemilik sebuah kedai makan di Teluk Tempoyak, dekat sini memaklumka­n kedainya dipecah masuk pada jam 4.40 pagi Rabu sebelum lelaki itu dan pekerjanya bertindak mengejar dua suspek yang melarikan diri menaiki sebuah kereta.

“Mereka mengejar sehingga ke Jalan Solok Bayan Lepas, namun pemandunya iaitu seorang lelaki melarikan diri dan meninggalk­an kekasihnya seorang ibu tunggal di dalam kereta yang kemudian ditahan sebelum diserahkan kepada polis.

“Susulan penahanan wanita itu, polis berjaya menahan dua lelaki yang merupakan kekasih dan bapa saudaranya di hadapan sebuah hotel bajet di Butterwort­h kira-kira jam 7 petang hari yang sama. Dipercayai mereka cuba mencuri wang di kaunter hotel berkenaan,” katanya pada sidang akhbar, di sini semalam.

Beliau berkata hasil siasatan mendapati ketiga-tiga tiga individu itu merupakan anggota ‘geng Romeo dan Juliet’ berumur 23 hingga 55 tahun, terlibat dalam kegiatan samun, curi dan pecah rumah sejak awal tahun ini.

Anbalagan berkata modus operandi geng itu adalah dengan mendaftar masuk ke hotel bajet, sebelum mencuri wang atau barang berharga dari kaunter hotel yang tidak dijaga serta memecah masuk bilik hotel yang tidak berkunci.

“Selain itu, mereka juga terlibat dalam jenayah pecah rumah serta pecah kedai terutama restoran dengan suspek wanita akan meninjau keadaan persekitar­an, manakala dua lagi rakannya masuk ke premis sebelum mencuri wang serta barangan berharga,” katanya.

Katanya polis percaya dengan penahanan tiga individu tersebut pihaknya telah berjaya menyelesai­kan 10 kes yang dilakukan geng itu pada tahun ini serta siasatan juga mendapati mereka turut terlibat kegiatan jenayah di Perak dan Kedah.

Beliau berkata susulan penahanan mereka, polis merampas sebuah kereta jenis Perodua Myvi yang dipercayai digunakan geng itu untuk kegiatan jenayah, kad akses hotel dan 48 rangkai kunci pelbagai jenis dipercayai kunci hotel, pelbagai telefon bimbit serta pelbagai peralatan digunakan untuk jenayah antaranya spanar, ellenkey yang telah diubah suai dan skru driver.

“Kekasih wanita itu bekerja sebagai pemandu bot nelayan dan mempunyai empat rekod lampau manakala bapa saudaranya adalah mekanik serta mempunyai 18 kes lampau. Tiga suspek berkenaan kini direman selama empat hari sehingga Ahad ini bagi membantu siasatan,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PECAH RUMAH: A Anbalagan (dua kanan) bersama para pegawai menunjukka­n pelbagai jenis alat pecah rumah dan barangan dicuri yang dirampas ekoran penahanan seorang wanita dan dua lelaki semalam di Ibu Pejabat Polis Daerah Barat Daya, Balik Pulau.
— Gambar Bernama PECAH RUMAH: A Anbalagan (dua kanan) bersama para pegawai menunjukka­n pelbagai jenis alat pecah rumah dan barangan dicuri yang dirampas ekoran penahanan seorang wanita dan dua lelaki semalam di Ibu Pejabat Polis Daerah Barat Daya, Balik Pulau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia