Utusan Borneo (Sarawak)

SSM: Penyata tahunan, penyata kewangan dan EPC wajib diserah melalui sistem dalam talian

-

KUALA LUMPUR: Semua syarikat diwajibkan untuk menyerah simpan Penyata Tahunan, Penyata Kewangan Tidak Diaudit dan Certificat­e for Exempt Private Company (EPC) secara berperingk­at menggunaka­n platform Malaysian Business Reporting System ( MBRS) bermula November tahun ini.

SSM, dalam satu kenyataan ZON NEGERI Zon Tengah - Kuala Lumpur dan Selangor Zon Selatan - Negeri Sembilan, Melaka dan Johor Zon Timur - Pahang, Kelantan dan Terengganu Zon Utara - Perlis, Perak, Kedah dan P.Pinang Malaysia Timur - Sabah, Sarawak dan Labuan semalam berkata pelaksanaa­n serah simpan secara mandatori itu akan dijalankan dalam dua fasa.

“Bagi fasa pertama, syarikat- syarikat di kawasan Kuala Lumpur dan Selangor, diwajibkan menyerah simpan Penyata Tahunan, Penyata Kewangan Tidak Diaudit dan EPC bermula November ini.

“Bagi fasa kedua, negeri-negeri lain akan diwajibkan menyerah simpan ketiga-tiga dokumen tersebut pada bulan-bulan seterusnya mengikut jadual,” katanya.

Jadual tarikh pelaksanaa­n adalah seperti berikut:

SSM berkata pelaksanaa­n MBRS bagi serah simpan Penyata Kewangan Teraudit secara mandatori akan ditetapkan kelak.

MBRS merupakan platform serah simpan yang dibangunka­n oleh SSM berdasarka­n format eXtensible Business Reporting Language yang membenarka­n serah simpan Penyata Tahunan, Penyata Kewangan Tidak Diaudit dan EPC.

“Serah simpan melalui MBRS boleh dilakukan secara dalam talian mulai 28 Sept ini secara sukarela.

“Bagaimanap­un, peng- TARIKH PELAKSANAA­N November 2018 Disember 2018 Januari 2019 Februari 2019 Mac 2019 guna digalakkan menggunaka­n MBRS bagi perkhidmat­an yang ditawarkan sebelum pelaksanaa­n secara mandatori dikuatkuas­akan oleh SSM,” katanya. — Bernama KUCHING: E v e r r i s e Plaza Merdeka sedang mengadakan ‘ Bad Lab Free Hair Cutting Activity’ sehingga 28 October ini.

Orang ramai diajak untuk menyertai dengan hanya membuat pembelian produk penjagaan rambut Bad Lab bermilai RM18 ke atas di dalam satu resit.

Pelanggan layak untuk mendapatka­n baucar bernilai RM20 untuk mendapatka­n potongan rambut percuma.

Baucar berkenaan boleh digunakan di Paris Hair Saloon yang terletak di tingkat bawah Plaza Merdeka dan terhad kepada pelanggan lelaki sahaja berdasarka­n terma dan syarat.

Selain i tu, dengan pembelian produk Bad Lab sebanyak RM30 ke atas di dalam satu resit akan mendapat sikat rekaan pereka Bad Lab.

Pembelian syampu Bad Lab 400ml, pelanggan akan membawa pulang bersama deodoran Bad Lab 100ml.

Untuk keterangan lanjut, sila layari laman Everrise Plaza Merdeka.

 ??  ?? MARI SERTAI: (Dari kiri) Eksekutif Kanan Everrise Plaza Merdeka, Chin Ming Lik, Eksekutif Thien Ho Hong, Penyelia Norazhar Abdul Razak, Jurujual Harrisons Sarawak Sdn. Bhd, Lim Jia Hui, Eksekutif Jualan, Chiang Geok Pheng dan Jurujual, Jee Nam Fung.
MARI SERTAI: (Dari kiri) Eksekutif Kanan Everrise Plaza Merdeka, Chin Ming Lik, Eksekutif Thien Ho Hong, Penyelia Norazhar Abdul Razak, Jurujual Harrisons Sarawak Sdn. Bhd, Lim Jia Hui, Eksekutif Jualan, Chiang Geok Pheng dan Jurujual, Jee Nam Fung.
 ??  ?? DATANGLAH: Penyelia Everrise Samarahan, Mohd Shariman (kiri) dan wakil jualan syarikat Kwong Heng Lee Company, Chang Yung Chiang (kanan) memperkena­lkan‘Mamee Daebak Instant Noodle’ di Kota Samarahan.
DATANGLAH: Penyelia Everrise Samarahan, Mohd Shariman (kiri) dan wakil jualan syarikat Kwong Heng Lee Company, Chang Yung Chiang (kanan) memperkena­lkan‘Mamee Daebak Instant Noodle’ di Kota Samarahan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia