Utusan Borneo (Sarawak)

Terdapat lebih 1,700 pelajar Jordan di Malaysia, dengan bilangan tertinggi di peringkat pascasiswa­zah: Tuanku Syed Faizuddin

-

AMMAN: Jumlah pelajar asing yang menuntut di Malaysia dijangka meningkat kepada 200,000 menjelang 2020 berbanding 173,000 dari lebih 160 negara pada masa ini, kata Ketua Pegawai Eksekutif Pendidikan Global Global Services (EMGS) Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa.

Jumlah yang lebih tinggi ini adalah disebabkan oleh aktiviti pemasaran agresif oleh institusi pendidikan di negara ini termasuk oleh EMGS.

“Melalui program-program ini, kita dapat menembusi dan mencapai pasaran untuk mendapatka­n pelajar yang berkualiti,” katanya selepas pelancaran Pameran Antarabang­sa Jordan untuk Pendidikan Tinggi ke-6 yang berkenan disempurna­kan oleh Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l di sini, Sabtu lalu.

Turut hadir Duta Besar Malaysia ke Jordan Datuk Jilid Kuminding.

Institusi pendidikan tinggi yang terkemuka dari Malaysia mempromosi­kan institusi pendidikan tinggi negara kepada rakyat Jordan pada pameran itu.

Beliau berkata pelajar yang berminat untuk meneruskan pengajian boleh memilih pelbagai kursus yang ditawarkan meliputi program bahasa Inggeris hingga ke peringkat diploma atau ijazah dan pengajian pasca siswazah dalam pelbagai bidang.

Rujhan berkata semasa pameran itu, pelawat juga berpeluang untuk bertemu dengan wakil EMGS dan mengetahui lebih lanjut mengenai proses dan prosedur permohonan pas/ visa pelajar.

Tuanku Syed Faizuddin berkata pada masa ini terdapat lebih 1,700 pelajar Jordan di Malaysia, dengan bilangan tertinggi di peringkat pascasiswa­zah. Pada 2017, kira-kira 700 pelajar baru dari Jordan mendaftar di institusi pendidikan di Malaysia dan berharap angka itu akan meningkat pada 2018.

Beliau berkata sejak lima tahun lepas, pelajar asing menjana pendapatan lebih RM8 bilion untuk Malaysia.

Sementara itu, Jilid berkata melalui sistem permohonan visa pelajar yang mesra pelajar dikenali sebagai STAR (Sistem Pelajar dan Sistem Pendaftara­n), pelajar mendapati ia sangat mudah untuk memohon visa dan oleh itu ini menjadikan­nya lebih menarik bagi mereka untuk melanjutka­n pengajian di Malaysia.

Beliau berkata pelajar boleh memohon secara dalam talian untuk Visa Pelajar bagi EMGS. Jika pelajar mematuhi keperluan, Surat Kelulusan Visa (VAL) akan dikeluarka­n dalam masa 14 hari bekerja dari tarikh memohon EMGS.

“Melalui VAL, pelajar boleh memasuki Malaysia atau memohon secara dalam talian untuk Visa Masuk Sehala,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia