Utusan Borneo (Sarawak)

Program ‘Ju Berambeh’ di masjid An Nur dapat sambutan

-

PROGRAM ‘Ju Berambeh’ di masjid An Nur kampung Pujut Tanjung Batu pada Jumaat dan Sabtu lalu dianjur dengan jayanya dan mendapat sambutan menggalakk­an.

Ia merupakan program Jabatan Agama Islam (JAIS) berpusatka­n masjid dianjurkan JAIS Miri.

Pengendali­annya turut mendapat kerjasama jawatankua­sa masjid, Rukun Tetangga (RT), Jiran Wanita serta penduduk kampung.

Hari pertama diisi dengan tazkirah ‘Cinta Rasul’ selepas JABATAN Kebudayaan dan Keseniaan Negara (JKKN) Sarawak di bawah Kementeria­n Pelanconga­n, Seni dan Budaya Malaysia dengan kerjasama Kampung Budaya Sarawak bakal mengadakan program BUDI@SENI pada Sabtu ini.

Ia merupakan hasil daripada saranan menteri untuk menjadikan Malaysia sebagai destinasi pelanconga­n dan kebudayaan bertaraf dunia menjelang 2020.

Program tersebut akan diadakan di Persada Ilmu, Kampung Budaya Sarawak seawal jam 8 pagi sehingga 2 petang bersifat ilmiah yang memfokuska­n kepada penerangan, penerapan dan pendedahan kepada Dasar Kebudayaan Kebangsaan, Nilai- nilai Murni, Budi Bahasa dan semangat Patriotik.

Ia dianjurkan secara tahunan itu mampu melahirkan semangat kenegaraan dan melahirkan warga yang berkualiti dengan jati diri yang berteraska­n amalan nilai- nilai murni yang konsisten.

Sebelum itu, Menteri Pelanconga­n, Seni dan Budaya Malaysia, Datuk Mohamaddin solat Maghrib.

Hari kedua dipenuhkan dengan pelbagai program antaranya demonstras­i membuat roti, taklimat dari Bank Rakyat, kursus umrah, pertanding­an mewarna untuk kanak-kanak, pemeriksaa­n kesihatan, pameran dan jualan.

Suasana dimeriahka­n dengan sesi makan ‘berambeh’ dan cabutan tiket bertuah.

Pengerusi masjid Amli Talip berkata, program tersebut merupakan sebahagian program dakwah yang turut Ketapi telah menyaranka­n agar kementeria­n mensasarka­n Malaysia sebagai destinasi pelanconga­n dan kebudayaan bertaraf dunia menjelang 2020.

Saranan beliau juga untuk mengukuhka­n jati bangsa berteraska­n seni, budaya dan warisan.

Bersesuaia­n dengan misi memupuk kecergasan dan kecerdasan fizikal, akal dan rohani.

“Aktiviti yang diatur juga diharap dapat mendekatka­n remaja dan masyarakat Islam dengan masjid,” tambahnya.

Selain itu, ia dirancang untuk memperkasa peranan institusi masjid sebagai ejen pembanguna­n ummah dan memberi kesedaran kepada masyarakat Islam mendekati masjid dan surau.

Penganjura­nnya untuk memupuk cinta ibadah dalam tersebut, program di bawah Teras Asuhan Seni Budaya JKKN ini secara langsung melibatkan penyertaan pelajar-pelajar sekolah menengah berusia antara 16 hingga 19 tahun yang merupakan aset negara pada masa hadapan.

Tahun ini merupakan kali kedua program bersifat kekitaan itu dianjurkan dengan sasaran untuk membina bangsa melalui semangat patriotism­e berasaskan penyatuan dan perpaduan rakyat yang kukuh bagi mencorakan hala tuju perubahan negara.

Sementara itu, Kampung Budaya Sarawak yang sememangny­a terkenal sebagai destinasi pelanconga­n pilihan pelanconga­n menjadi penganjur bersama program kali ini.

Menurut Pengurus Besar, Kampung Budaya Jane Lian ahli keluarga dan masyarakat serta mengeratka­n hubungan silaturahi­m dalam kalangan masyarakat Islam.

Hadir sama Ketua Kaum Usman Sulaiman, Ustaz Rafaee Morshidi dari JAIS Miri dan Pengerusi RT Ishak Baijuri. Labang, menerusiny­a mampu menjadi tapak warisan yang melindungi dan memartabat­kan seni budaya masyarakat khususnya di negeri Sarawak.

Kampung Budaya Sarawak turut menyediaka­n program pendidikan dengan melahirkan anak-anak muda berbakat dalam bidang seni dan budaya melalui program Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN).

“Program Serlahan Budi ini adalah antara program kerjasama dengan JKKN Sarawak yang dapat melahirkan generasi muda yang berfikiran kreatif dan mempunyai semangat dalam memasarkan seni dan budaya pada masa akan datang,” katannya.

Beliau berkata demikian ketika pertemuan bersama Penolong Pengarah JKKN Sarawak Zurairi Hanip, yang turut disertai oleh Nizerley Beki Jamil dan Hassanal Redzuan.

Kampung Budaya Sarawak yang terletak di Pantai Damai, Santubong merupakan destinasi tarikan pengunjung dengan menyumbang jumlah kehadiran pelancong yang tinggi.

Sarawak mencatatka­n kehadiran pelancong sebanyak 4.85 juta bagi tahun 2017 sekali gus mencatatka­n peningkata­n sebayak 42 peratus berbanding tahun 2016 sekali gus membawa anggaran resit pelancong sebanyak RM8.59 bilion.

Sementara itu, JKKN menjemput penceramah berpengala­man, Fiza Farika Mohd Yasin dan Muhamad Haqkam Hariri dari JKKN ibu pejabat untuk berkongsi pengalaman dan aktiviti berkaitan.

Mereka menggunaka­n pendekatan dalam bidang seni secara santai untuk menyampaik­an mesej budi kepada peserta-peserta yang terlibat nanti.

Bagi menarik minat para peserta, penceramah jemputan akan menggunaka­n ciri-ciri Pembelajar­an Abad ke-21 sebagai asas, agar lebih seimbang dan lebih efektif terhadap kumpulan sasar.

Fiza yang berasal dari Kuala Lumpur mempunyai pengalaman sebagai fasilitato­r yang sebelum ini pernah mengendali­kan program yang sama bertempat di SMK Cochrane Perkasa, Kuala Lumpur dan SMK Dato’ Sedia Raja Rembau, Negeri Sembilan.

Beliau yang memiliki Diploma Seni Persembaha­n (Pengurusan Seni), dan Ijazah Sarjana Muda Teknologi Kreatif ( Seni Layar) dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam mula bertugas di Bahagian Pembanguna­n Produk Seni Budaya, JKKN Ibu Pejabat sejak 2014.

Sementara itu, JKKN Sarawak turut mengundang Muhammad Haqkam yang memiliki Sarjana Seni Persembaha­n (Umum) Pemasaran Seni dari Universiti Malaya (UM) yang berpengala­man dalam bidang seni dan budaya.

Beliau yang berasal dari negeri Kelantan sedang bertugas di Bahagian Pengembaga­n Seni Budaya, JKKN Ibu Pejabat dan telah berkhidmat di JKKN selama 12 tahun.

JKKN Sarawak masih membuka peluang kepada warga Malaysia yang berminat untuk menyertai program Serlahan Budi ini.

Orang ramai boleh memuat turut borang penyertaan di laman sosial rasmi JKKN Sarawak di pautan berikut https:// www. facebook. com/ JKKN- Sarawak130­8460003935­74/

Borang juga boleh diperolehi di kaunter pejabat JKKN Sarawak, tingkat lima, Bangunan Sultan Iskandar, Jalan Simpang Tiga, Kuching.

Borang yang telah dilengkapi perlu dihantar ke pejabat melalui khidmat faksimili di talian 082-244 394 atau e-mel ke info.budaya@gmail.com sebelum atau pada 24 Oktober 2018 (jam 2 petang).

Sebarang pertanyaan mengenai acara-acara kesenian anjuran JKKN Sarawak boleh menghubung­i Pegawai Kebudayaan JKKNS Hassanal Redzuan di tingkat lima Bangunan Sultan Iskandar, Jalan Simpang Tiga atau menghubung­i terus 013-572 7575 dan 082-422 006.

Juga boleh faks ke 082244 394 atau e-mel ke info. budaya@gmail.com.

Layari juga Facebook/Instagram/ Twitter: JKKN Sarawak.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? TERIMA KASIH: Amli menyampaik­an sijil penyertaan dan sagu hati kepada wakil Kolej Komuniti yang mengendali­kan demonstras­i membuat roti.
TERIMA KASIH: Amli menyampaik­an sijil penyertaan dan sagu hati kepada wakil Kolej Komuniti yang mengendali­kan demonstras­i membuat roti.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia