Utusan Borneo (Sarawak)

Rafizi pertahan tindakan Kesavan beri cek bantuan

-

KUALA LUMPUR: Calon Timbalan Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli mempertaha­nkan tindakan Ahli Parlimen Sungai Siput, S. Kesavan memberikan cek bantuan kepada seorang anggota di Parlimen berkenaan.

Mohd Rafizi yang juga Ketua Cabang Pandan berkata cek yang diberikan adalah daripada pusat khidmat dan bukan bertujuan untuk membeli undi.

“Dalam kes Kesavan ia ‘pure set up’. Cek itu dari pusat khidmat, jika anda nak beli undi, anda tidak akan guna cek pusat khidmat,” katanya kepada pemberita selepas mengundi bagi pemilihan PKR di cabang Pandan di sini, pagi se- malam.

Jumaat lalu media melaporkan anggota PKR membuat laporan polis mendakwa S. Kesavan yang bertanding jawatan Naib Presiden memberi rasuah dengan memberikan sejumlah wang sebagai usaha untuk membeli undi.

Sementara itu, Mohd Rafizi berkata tuduhan rasuah atau politik wang yang dikaitkan dengan calon- calon di ‘ kem’nya hanya memberikan kesan lebih buruk kepada pihak yang menuduh atau pencabarny­a.

“Kami pilih untuk tidak bertindak, tetapi ahli-ahli parti lebih mengetahui, mereka tahu, siapa yang ada jawatan, siapa ada lebih banyak wang.

“Kes di Perak (Kesavan) ialah testimoni orang yang bersama terlibat itu dan ini. Saya penganggur, saya tiada kapasiti tawarkan wang, jawatan atau sebagainya,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Rafizi berkata PKR perlu mengetatka­n lagi peraturan pemilihan bagi mengelak politik wang berleluasa dalam parti itu.

Katanya peraturan pemilihan parti itu sangat kabur termasuk bentuk pemberian rasuah tidak dapat dipastikan.

“Ia perlu diperketat­kan, contohnya memberi makan pada anggota di hotel adakah itu dianggap politik wang atau tidak,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia