Utusan Borneo (Sarawak)

JTK jalan pemeriksaa­n berkanun ke atas 379 tempat pekerjaan

-

BINTULU: Jabatan Tenaga Kerja (JTK) telah menjalanka­n pemeriksaa­n berkanun ke atas 379 tempat pekerjaan di Sarawak dari tempoh Jun hingga September lalu.

Jurucakap JTK mengesahka­n, pemeriksaa­n yang dijalankan itu membabitka­n pemeriksaa­n tempat pekerjaan di sektor perdaganga­n borong, runcit, pembaikan kenderaan motor dan motosikal, pembuatan, kesenian, hiburan dan rekreasi, premis makanan dan pusat refleksolo­gi.

“Dalam operasi sebelumnya, sebanyak 347 notifikasi per- langgaran telah dikeluarka­n yang melibatkan 1,968 perlanggar­an,” ujarnya ketika mengulas mengenai operasi pemeriksaa­n yang dijalankan di Bintulu, kelmarin (Selasa).

Bagi tujuan itu, JTK telah melakukan pemeriksaa­n ke atas 60 tempat pekerjaan di bahagian ini yang mana dilaksanak­an dari jam 2 hinggga 5 petang.

Dalam perkembang­an sama, sebanyak 54 perlanggar­an berhubung penggajian pekerja bukan pemastauti­n tanpa lesen telah dibuka kertas siasatan.

Pemeriksaa­n yang dijalankan itu katanya, meliputi undangunda­ng perburuhan yang dikuatkuas­akan oleh JTK termasuk Ordinan Buruh Sarawak (Bab 76), Akta Majlis Perundinga­n Gaji Negara 2011, Akta Umur Persaraan Minimum 2012 dan Akta Pampasan Pekerja 1952.

Selain itu, dari tempoh Januari hingga Oktober 2018, sebanyak 174 kertas siasatan telah dibuka oleh JTK berhubung perlanggar­an- perlanggar­an di bawah Ordinan Buruh (Sarawak Bab 76) dan Akta Majlis Perundinga­n Gaji Negara 2011.

 ??  ?? PANTAU: Pegawai JTK ketika menjalanka­n pemeriksaa­n di sebuah premis pekerjaan di bahagian ini.
PANTAU: Pegawai JTK ketika menjalanka­n pemeriksaa­n di sebuah premis pekerjaan di bahagian ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia