Utusan Borneo (Sarawak)

Projek pembanguna­n di Port Dickson dibatalkan jika ada unsur rasuah

-

PORT DICKSON: Ahli Parlimen Port Dickson Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi amaran akan membatalka­n mana-mana projek di sini sekiranya terdapat unsur rasuah dan pemberian komisen oleh syarikat pemaju.

Bekas Menteri Kewangan itu berkata, perkara itu merupakan antara yang ditegaskan­nya kepada pihak yang dalam cadangan untuk membina hotel di kawasan pantai peranginan itu. KOTA BHARU: Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, penyertaan beliau ke dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) tidak dilakukan secara tergesa-gesa.

Malah, bekas anggota Majlis Tertinggi UMNO itu berkata, beliau telah memikirkan perkara berkenaan semasak- masaknya sepanjang sebulan menjadi wakil rakyat bebas.

“Hampir sebulan saya

Beliau berkata, sekiranya semua yang terlibat mematuhi peraturan, pelaksanaa­n projek akan dapat dibuat dengan cepat dan kos yang terlibat juga akan lebih rendah.

“Kalau saya dengar ada yang beri dan terima komisen, saya akan batalkan projek. Jangan ambil duit orang,” katanya pada majlis minum petang bersama 200 veteran tentera di Dewan Bagan Pinang dekat sini semalam.

Dalam pada itu, Anwar yang juga Ketua Umum PKR melakukan solat sunat istikharah dan solat sunat hajat selain perbincang­an dengan beberapa pihak.

“Ia bukan satu keputusan yang dibuat dengan cara tergesa-gesa dan saya bersyukur tindakan yang diambil adalah tepat,” katanya pada sidang akhbar di luar persidanga­n Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim di sini, semalam.

Mustapa menyertai BER- berkata, untuk memastikan pembanguna­n di kawasan Port Dickson dilakukan dalam keadaan telus, beliau telah meletakkan tiga syarat kepada syarikat yang ingin membina hotel di Port Dickson.

Tiga syarat tersebut ialah membersihk­an kawasan pantai berdekatan hotel dan bersebelah­an, mewujudkan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan dan menyediaka­n penempatan untuk pekerja. — Bernama

Penyertaan ke dalam BERSATU tak dibuat tergesa-gesa: Mustapa

SATU pada Jumaat lepas selepas menyerahka­n borang keanggotaa­n kepada Pengerusi Bersatu yang juga Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada satu majlis di Petaling Jaya.

Susulan tindakan Mustapa itu, landskap DUN Kelantan yang mempunyai 45 kerusi berubah dengan 37 kerusi dikuasai PAS, tujuh oleh Barisan Nasional (BN) dan satu Pakatan Harapan (PH). — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia