Utusan Borneo (Sarawak)

Chukpai cadang Tubau dimasuk ke dalam URDA

-

KUCHING: Daerah kecil Tubau yang terletak di daerah Sebauh dan juga di bawah kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Murum dicadangka­n supaya dimasukkan ke dalam Agensi Pembanguna­n Hulu Rajang (URDA).

“Saya memohon agar daerah kecil Tubau dimasukkan ke dalam URDA agar pembanguna­n di kawasan Murum dapat diseimbang­kan,” kata Kennedy Chukpai Ugon (PRS-Murum) ketika ucapan perbahasan Belanjawan 2019 pada Persidanga­n DUN di sini, semalam.

Dalam pada itu, Chukpai turut memohon agar klinik desa Sungai Asap dinaik taraf kepada status hospital.

“Ini bagi menampung keperluan dan penambahan jumlah penduduk. Selain itu, saya turut memohon kepada kerajaan agar klinik kesihatan yang baharu dibina di Skim Penempatan Semula Metalun, Tegulang, Long Urun, Ulu Linau dan Jelalong,” katanya lagi.

Mengenai isu jalan raya dan jambatan, Chukpai berkata, masih banyak kampung dan rumah panjang di kawasan DUN Murum belum lagi menikmati jaringan jalan raya yang baik dan sempurna.

Antaranya, kawasan Tubau, Ulu Jelalong, Ulu Sujan, Urun, Koyan, Murum dan Ulu Sungai Linau yang hanya boleh dihubungi dengan menggunaka­n bekas jalan balak yang rosak dan sering terputus pada musim hujan.

“Dengan itu, saya usulkan agar perhatian khusus dan pertimbang­an segera diberikan bagi menaik taraf jalan-jalan ini sejajar dengan pelaksanaa­n transforma­si luar bandar yang menjadi fokus dalam pengagihan belanjawan pada kali ini,” katanya.

Chukpai turut menyenarai­kan beberapa sekolah di kawasannya yang masih daif dan memerlukan perhatian kerajaan.

“Ia terdiri SK Lusong Laku, SK Long Urun, SK Kuala Kebulu, SK Bukit Balai, SMK Bakun, SK Batu Keling, SK Long Gang, SK Tegulang dan SK Metalun yang serba kekurangan dan dianggap masih daif.

“Maka dengan peruntukan yang diumumkan dalam Belanjawan 2019 sebanyak RM81.7 juta bagi menaik taraf dan membaik pulih sekolah-sekolah daif di seluruh Sarawak, besarlah harapan saya agar sekolah-sekolah di kawasan Murum juga diberi perhatian supaya anak-anak dari kawasan pedalaman dapat menimba ilmu dalam suasana yang lebih kondusif, sempurna dan selesa,” tambahnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia