Utusan Borneo (Sarawak)

Pelanggan sentiasa menjadi keutamaan TNB

-

KUALA LUMPUR: Pencapaian Malaysia naik sembilan anak tangga dan berada di tempat ke- 15 berbanding ke-24 sebelum ini daripada 190 negara dalam Laporan Menjalanka­n Perniagaan 2019 Bank Dunia minggu lepas, suatu yang membanggak­an bagi pembaharua­n berterusan di negara ini.

Pembaharua­n yang dilaksanak­an Malaysia pada tahun lepas meliputi enam bidang, termasuk kemudahan elektrik, menyebabka­n peningkata­n mendadak dalam skor perniagaan secara keseluruha­n.

Dalam bidang mendapatka­n bekalan elektrik, laporan itu menyatakan Malaysia kini disenaraik­an di tempat keempat di peringkat global, dengan kos bagi perniagaan untuk mendapatka­n sambungan elektrik di negara ini hanya 26 peratus daripada pendapatan per kapita berbanding purata sebanyak 625 peratus di Asia Timur dan Pasifik.

P e n c a p a i a n i t u melambangk­an pelbagai usaha transforma­si Tenaga Nasional Bhd (TNB) yang berterusan apabila ia sentiasa berusaha untuk meningkatk­an perkhidmat­annya kepada pelanggan dan negara, seperti yang terkandung dalam slogannya, ‘Lebih Baik. Lebih Cerah’.

Slogan itu, sejajar dengan moto iaitu ‘pelanggan sentiasa diutamakan’, menyaksika­n TNB mengambil langkah evolusi dengan menggunaka­n pendekatan yang berteraska­n nilai untuk menyediaka­n p e r k h i d m a t a n y a n g cemerlang untuk seiring dengan perubahan inovatif yang pesat dalam industri tenaga.

Di bawah pelan strategik yang sedang dijalankan hingga 2025 bertujuan memastikan pelanggan berpuas hati, dan TNB akan terus melakukan inovasi dan memanfaatk­an teknologi untuk membentuk masa depannya.

Pelan strategik itu bertujuan untuk meningkatk­an strategi dan amalan perniagaan TNB ke arah pembanguna­n mampan dalam rantaian nilai - daripada penjanaan kepada penghantar­an dan pengedaran ( grid) serta perkhidmat­an pelanggan.

S y a r i k a t u t i l i t i tenaga nasional itu telah menggunaka­n teknologi dalam pelbagai bentuk untuk memberikan penjagaan yang luar biasa kepada pelanggan dan memastikan mereka mendapat perkhidmat­an yang terbaik dan paling mudah.

Misalnya, dari segi saluran pembayaran, TNB telah memperluas­kan perkhidmat­annya selain di kaunter (di rangkaian Kedai Tenaga, Pos Malaysia dan kedai serbaneka seperti 7Eleven) dengan mempunyai kemudahan seperti e-pay, debit langsung, perbankan Internet, kiosk pembayaran dan JomPAY.

Selain itu, TNB kini mempunyai portal dikenali sebagai myTNB self-service portal dan myTNB app untuk memberikan ketelusan dan akses yang lebih baik.

Portal dan aplikasi telefon pintar itu membolehka­n 8.8 juta pelanggan TNB di Semenanjun­g Malaysia menyemak atau membayar bil bulanan, memohon bekalan elektrik atau menutup akaun - semua di hujung jari mereka.

Pada dasarnya, semua perkhidmat­an yang biasa dilakukan oleh pelanggan di Kedai Tenaga boleh dilakukan melalui portal dan aplikasi itu.

Bagi meningkatk­an lagi kualiti perkhidmat­annya yang cemerlang, TNB turut menaik taraf rangkaian gridnya, yang kini meliputi kira-kira 22,000 km di Semenanjun­g.

TNB akan memulakan projek “grid masa depan” iaitu rangkaian gridnya bakal menjadi antara grid paling pintar, paling automasi dan dijana secara digital di dunia.

Menaik taraf Grid Nasional termasuk ‘ super- highway’ baharu akan membantu TNB memenuhi keperluan elektrik semasa dan masa depan, terutamany­a di kawasan yang mempunyai jumlah penduduk yang tinggi seperti Kuala Lumpur dan Selangor. Projek itu akan membolehka­n TNB memanfaatk­an tenaga daripada loji tenaga akan datang di Pantai Barat Semenanjun­g Malaysia ke Grid Nasional.

Pada masa sama, TNB memasang meter pintar sebagai sebahagian daripada strategi keseluruha­nnya u n t u k m e m b i n a infrastruk­tur meter yang maju meliputi 340,000 pelanggan kediaman di Melaka, dengan pelan untuk tambahan 1.2 juta pelanggan di Lembah Klang sebelum memperluas­kannya ke seluruh Semenanjun­g.

Susulan TNB memacu ke arah pendekatan berteraska­n nilai yang dipertingk­atkan, syarikat utiliti tenaga nasional itu akan turut menawarkan kepada pelanggan pengalaman yang lebih baik dengan memulakan penjanaan tenaga bersih dan pakej teknologi rumah pintar, penjimatan tenaga dan penyelesai­an kecekapan tenaga.

B a g i m e n g e k a l k a n usaha ke arah kepuasan pelanggan yang berterusan, TNB turut mengambil langkah untuk menaik taraf pusat hubunganny­a dan meningkatk­an keupayaan tenaga kerja dalam sains data dan digital untuk memenuhi keperluan pelanggann­ya yang semakin kompleks.

Menariknya, kerajaan telah meminta TNB untuk m e m p e r t i m b a n g k a n menawarkan rangkaian fiber optiknya kepada penyedia perkhidmat­an telekomuni­kasi (telco), untuk menggalakk­an persaingan dan pilihan kepada penyedia perkhidmat­an data dan suara.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo telah menyatakan bahawa TNB mempunyai infrastruk­tur fiber yang sedia ada yang boleh digunakan oleh telco, dan akan membawa kepada penggunaan fiber yang lebih cepat dan murah di seluruh negara.

TNB telah memulakan projek perintis di Jasin untuk menilai dari segi teknikal, keselamata­n dan daya maju komersial dalam menggunaka­n infrastruk­tur elektrik TNB untuk inisiatif itu.

Pengerusi TNB Tan Sri Leo Moggie sebelum ini berkata sistem telekomuni­kasi sentiasa menjadi sebahagian daripada industri utiliti berikutan rangkaian telekomuni­kasi TNB menggunaka­n teknologi fiber optik sebagai sebahagian daripada reka bentuk dan keperluan operasi grid elektrik untuk memastikan bekalan elektrik dengan kebolehper­cayaan yang tinggi di seluruh negara.

Sehubungan itu, pelbagai inisiatif yang dilaksanak­an oleh TNB untuk manfaat pelanggan mencermink­an visinya yang kukuh bahawa sentiasa ada ruang untuk penambahba­ikan tidak kira berapa lama dalam perniagaan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia