Utusan Borneo (Sarawak)

Tujuh terkorban banjir kilat melanda Jordan

-

AMMAN: Banjir kilat telah mengorbank­an tujuh orang di Jordan kelmarin, jelas pihak kerajaan dan pertahanan awam, sambil menambah bahawa lima orang lagi telah hilang.

Cuaca buruk turut melihat lebih dari 3,700 pelancong dipindahka­n oleh pihak berkuasa dari kawasan bersejarah yang terkenal di dunia, Petra.

Kematian muncul lebih dari dua minggu selepas banjir pada 25 Oktober di wilayah Laut Mati di Jordan meragut 21 nyawa, kebanyakan dari mereka adalah kanak-kanak yang terlibat dalam satu lawatan sekolah.

Penurunan hujan terbaharu melanda bahagian selatan kerajaan gurun meragut tujuh nyawa, menurut jurucakap kerajaan Jumana Ghneimat.

Seorang sumber pertahanan awam memberitah­u AFP bahawa lima orang lagi telah hilang.

“Penurunan hujan lebat di wilayah Dabaa (selatan Amman) telah menyebabka­n penutupan lebuh raya gurun (menuju ke selatan negara) bagi kedua-dua arah selepas kawasan itu dibanjiri air,” kata Ghneimat.

Beliau menyatakan dua wanita dan seorang kanakkanak di antara mereka yang terkorban dalam banjir.

Sumber pertahanan awam menyatakan seorang lagi kanak-kanak meninggal dunia di kawasan Madaba, juga di selatan Amman, ketika kereta di mana kanak-kanak itu berada telah terkandas dalam air.

“Anggota penyelamat sedang mencari lima yang telah hilang di kawasan itu,” kata sumber itu lagi.

Pasukan tentera Jordan telah mengarahka­n beberapa helikopter dan kenderaan berperisai bagi membantu mencari penduduk yang hilang dan membantu penduduk yang terancam akibat banjir, lapor televisyen negeri.

Pihak berkuasa telah memindahka­n 3,762 pelancong dari bandar purba Petra, sebuah kawasan arkeologi dan destinasi pelanconga­n utama di selatan Jordan, disebabkan oleh cuaca buruk, menurut Ghneimat.

Televisyen negara menyatakan bahawa banjir di bandar batu merah Petra dan di beberapa kawasan bagi gurun berhampira­n Wadi Mussa telah naik setinggi kirakira tiga dan empat meter serta menenggela­mi jalan raya utama. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia