Utusan Borneo (Sarawak)

Muzium Pentadbira­n Bahagian Limbang bakal diwujudkan

-

LIMBANG: Muzium Pentadbira­n Bahagian Limbang yang bakal diwujudkan akan memaparkan sejarah dan dokumentas­i pentadbira­n Limbang sejak awal 1936 hingga kini.

Pengarah Jabatan Muzium Sarawak Ipoi Datan berkata, tapak pembinaan muzium dengan kos RM5 juta itu sudah dikenal pasti di kawasan bawah Tasik Bukit Mas tidak jauh dari pusat bandar.

Katanya, ia merupakan cetusan idea Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg yang turut dilahirkan di Limbang.

“Kami sedang membuat perancanga­n reka bentuk dan pengisian dengan kerjasama Jabatan Kerja raya ( JKR) untuk Muzium Pentadbira­n Bahagian Limbang,” katanya ketika menyerahka­n lima naskhah jurnal sumbangan Jurnal Muzium Sarawak kepada lima sekolah menengah yang ada di daerah ini semalam.

Ipoi berkata lagi selain mempapar dan mendokumen­tasikan sejarah pentadbira­n Limbang, pihaknya juga akan mengadakan temu ramah dengan ketua masyarakat Limbang mengenai sejarah yang berlaku dulu dan kini.

Selain Muzium Pentadbira­n Bahagian Limbang katanya, Jabatan Muzium Sarawak juga akan membina Muzium Warisan Lawas di tapak bekas Pejabat Daerah Lawas.

“Muzim Warisan Lawas akan memaparkan budaya, sejarah, kraf tangan dan tempat-tempat menarik di Lawas untuk diperkenal­kan kepada pihak luar,” ujarnya tanpa mendedahka­n kos bagi muzium itu.

Jelasnya, Kerajaan Sarawak menyediaka­n peruntukan kepada jabatannya untuk menubuhkan beberapa muzium di negeri ini dalam mengangkat sejarah dan warisan masyarakat di Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia