Utusan Borneo (Sarawak)

Penanaman pisang tingkat pendapatan

Permintaan terhadap komoditi itu kian meningkat, pengusaha diyakini mampu menambah sumber pendapatan

- Oleh Mastura Ismail

LIMBANG: Kerajaan Sarawak menggalakk­an lebih ramai pekebun kecil mengusahak­an tanaman pisang berdasarka­n permintaan terhadap komoditi itu yang semakin meningkat.

Menteri Muda Pertanian Dr Abdul Rahman Ismail berkata, pendapatan golongan pekebun kecil dijangka akan bertambah jika mengusahak­an tanaman tersebut, sekali gus menjamin sumber rezeki mereka.

Katanya, tanaman pisang sebagai alternatif harus diusahakan pekebun kecil untuk menjana pendapatan, selain mempelbaga­ikan tanaman pisang untuk pembuatan kerepek dan industri kecil dan sederhana.

“Kerajaan melalui Jabatan Pertanian Limbang sentiasa memberi sokongan kepada pengusaha untuk mengusahak­an tanaman pisang secara komersial di daerah ini.

“Malah, tanaman pisang juga mempunyai permintaan yang tinggi di pasaran tempatan dan negara jiran,” katanya ketika melakukan lawatan kerja ke kebun pisang di Kampung Pundut, semalam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Kota itu berkata lagi, pada masa ini bekalan pisang untuk ke- gunaan tempatan tidak mencukupi terutamany­a untuk industri pembuatan kerepek.

“Oleh sebab itu, kita amat menggalakk­an penduduk kampung untuk menanam pokok pisang secara komersial,” ujarnya.

Dr Abdul Rahman berkata, selain Jabatan Pertanian, agensi kerajaan berkaitan sentiasa membuka peluang kepada semua pihak meningkatk­an pendapatan sosioekono­mi melalui pertanian, namun terpulang kepada mereka untuk merebutnya.

“Kebanyakan mereka yang ingin menceburi bidang ini ataupun pekebun kecil sendiri tidak mengetahui cara-cara memulakann­ya, malah ada yang sukar mendapatka­n input dan kerajaan sedar akan perkara ini.

“Itu sebabnya Jabatan Pertanian Limbang akan mengenal pasti pekebun yang benar-benar berminat untuk diberikan bantuan bernilai RM5,000 dalam bentuk baja, peralatan dan benih,” jelasnya.

Hadir pada program itu ialah wakil Pegawai Jabatan Pertanian Limbang Christophe­r Dawat dan Ketua Kampung Pundu Thomas Idop Tima.

Kerajaan melalui Jabatan Pertanian Limbang sentiasa memberi sokongan kepada pengusaha untuk mengusahak­an tanaman pisang secara komersial di daerah ini. Malah, tanaman pisang juga mempunyai permintaan yang tinggi di pasaran tempatan dan negara jiran.

Dr Abdul Rahman Ismail Menteri Muda Pertanian

 ??  ??
 ??  ?? MENDAPAT PERMINTAAN: Dr Abdul Rahman (empat kanan) ketika melawat kebun pisang di Kampung Pundut semalam.
MENDAPAT PERMINTAAN: Dr Abdul Rahman (empat kanan) ketika melawat kebun pisang di Kampung Pundut semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia