Utusan Borneo (Sarawak)

Ketua bola sepak Peru ditahan 18 bulan untuk pencegahan

-

LIMA: Kelmarin pendakwa raya mengarahka­n ketua Pertubuhan Bola Sepak Peru Edwin Oviedo ditahan untuk pencegahan selama 18 bulan dalam satu kes rasuah.

Berita muncul selepas Oviedo, 47, telah ditahan kerana disyaki terlibat dalam satu “rangkaian rasuah” melibatkan hakim-hakim dan ahli perniagaan.

Sementara itu, sebuah mahkamah di Lima telah dijangka akan memutuskan dengan segera bagi satu permohonan pendakwaan untuk memenjarak­an dia selama 24 bulan dalam satu kes berasingan di mana dia telah dituduh sebagai mengarahka­n pembunuhan dua ahli kesatuan dagangan di sebuah syarikat gula yang dia kawal.

Pasukan negara Peru telah berkembang semasa pemerintah­an Oviedo sebagai ketua pertubuhan, layak bagi perlawanan akhir Piala Dunia buat kali pertama dalam tempoh 36 tahun di bawah jurulatih Argentina Ricardo Gareca.

Beberapa pegawai bola sepak Peru sebelum ini telah memohon Oviedo yang penuh kontrovers­i “meletakkan ja- watan” selagi dia masih lagi di bawah satu perlindung­an perundanga­n, namun dia menolak.

 ?? — Gambar AFP ?? PADAH DITERIMA: Gambar dikeluarka­n oleh Kehakiman Peru menunjukka­n Oviedo (tengah) selepas penangkapa­nnya terhadap tuduhan rasuah di Lima pada 6 Disember 2018.
— Gambar AFP PADAH DITERIMA: Gambar dikeluarka­n oleh Kehakiman Peru menunjukka­n Oviedo (tengah) selepas penangkapa­nnya terhadap tuduhan rasuah di Lima pada 6 Disember 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia