Utusan Borneo (Sarawak)

Dr Sim: Tiada peningkata­n kadar taksiran tahun depan

-

Kerajaan Sarawak tidak berhasrat untuk menyemak semula kadar taksiran dengan mengambil kira potensi peningkata­n kos hidup.

Sehubungan itu, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Dr Sim Kui Hian memberi jaminan tidak ada perubahan dalam kadar taksiran hartanah kediaman dalam keterujaan rakyat meraikan Tahun Baharu 2019.

“Tiada peningkata­n kadar taksiran tahun depan memandangk­an kos hidup menjadi isu kebanyakan rakyat Sarawak,” katanya yang dihubungi semalam.

Dr Sim yang juga Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) berkata, banyak majlis tempatan di Sarawak mengalami penurunan pendapatan berikutan keputusan kerajaan Sarawak menurunkan kadar taksiran hartanah kediaman pada 2016.

Sebagai contoh katanya, Majlis Perbandara­n Padawan ( MPP) merekodkan pendapatan kurang RM6 juta setahun berikutan penguranga­n kadar taksiran dan kerajaan Sarawak perlu membantu pihak majlis dalam hal ini.

Sehubungan itu, beliau berkata, kerajaan negeri akan membantu PBT yang berdepan masalah kekurangan pendapatan.

Menurut Dr Sim, penguranga­n kadar taksiran telah memanfaatk­an seramai 85 peratus hartanah kediaman di seluruh Sarawak.

Penguranga­n kadar taksiran ini melibatkan mereka yang membayar antara RM50.01 hingga RM700 setahun, manakala mereka yang membayar RM50 dan ke bawah dikecualik­an dari bayaran.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia