Utusan Borneo (Sarawak)

Permulaan terburuk, United pecat Mourinho

Kekalahan memalukan 3-1 kepada Liverpool terbukti terlalu besar untuk diterima di Old Trafford

-

MANCHESTER, England: Manchester United memecat pengurusny­a, Jose Mourinho selepas permulaan terburuk kelab itu dalam satu musim sejak 30 tahun lepas, demikian menurut pengumuman kelab itu semalam.

Perlawanan anan terakhir pengurus urus dari P o r t u g a l b e r u s i a 55 tahun itu ialah k e k a l a - han 3- 1 di tangan p e n d a - hulu Liga Perdana Innggeris, Livverpool pada ada Ahad lalu yang menyaksika­n kan mereka ketinggala­n 19 mata di belakang musuh tradisi itu.

Pemecatan Mourinho hadir hanya dua setengah tahun memegang jawatan tersebut dan tiga tahun dan sehari selepas Chelsea menyingkir­kannya hanya beberapa bulan menerajui kelab itu menjulang kejuaraan liga.

Bekas pemain Michael Carrick, kini salah seorang kakitangan kejurulati­han, dijangka memangku jawatan itu, namun United berkata pengurus sementara akan

“”

Manchester United mengumumka­n pengurus Jose Mourinho telah meninggalk­an kelab berkuat kuasa serta-merta.

Kenyataan kelab Manchester United

dilantik sehingga akhir musim. Permul Permulaan a terburuk kelab itu se sejak 1990 bermakna citac i t a M Mouri n - h o u n - t u k m e n - du duduki e m p a t tempa tempat ter- atas d a n tiket k e - l a y - a k a n L i g a J u a r a - J u a r a m u s i m depan kini t e r u m - bang- ambing.

Meskipun United mara ke peringkat kalah mati Liga Juara- Juara musim ini di mana mereka akan bertemu Paris Saint Germain di pusingan 16 pasukan terak h i r , keput u - san pelbagai, sengketa di bilik persalinan dan kritikan terhadap polisi perpindaha­n terbukti menjadi faktor besar untuk menyingkir­kannya.

Satu sumber United memberitah­u AFP bahawa Mourinho telah disokong dalam usahanya mendapatka­n khidmat pemain dan menggambar­kan laporan daripada pemain- pemain ‘ utama’ di kelab itu sebagai kunci pemecatann­ya adalah tidak berasas. Menurut media British, United terpaksa membayar 22.5 juta pound, memandangk­an kelab itu masih di dalam Liga Juara- Juara, untuk berpisah dengan Mourinho.

“Manchester United mengumumka­n pengurus Jose Mourinho telah meni n g g - alkan kelab berkuat kuasa sertamerta,” kata satu kenyataan kelab.

“Kelab berterima kasih kepada Jose atas khidmatnya di Manchester United dan mengucapka­n selamat maju jaya kepadanya.

“Seorang pengurus sementara akan dilantik sehingga akhir musim semasa dan pada masa sama kelab akan menjalanka­n proses untuk melantik pengurus baharu sepenuh masa.”

— AFP

 ?? — Gambar Reuters ?? DIPECAT: Mourinho (tengah) dan Carrick ketika menyaksika­n pemainnya beraksi pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Liverpool dan United di Anfield, Liverpool Ahad lepas.
— Gambar Reuters DIPECAT: Mourinho (tengah) dan Carrick ketika menyaksika­n pemainnya beraksi pada perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Liverpool dan United di Anfield, Liverpool Ahad lepas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia